Återbruk

Så här såg stolen ut när den lämnat källaren.
I källaren fanns tre vilstolar som varav iaf en sett betydligt bättre dagar. Den användes senast för några år sedan i växthuset och blektes där samt fick fläckar på tyget som liknade rostfläckar. För någon dag sedan plockades den "trista" stolen upp på altanen och kläddes av ända inpå skelettet. 
Jag sökte igenom bland mina tyger och hittade ett tyg som blev över då jag sydde skötväskor när barnbarnen var små. Rött tyg fanns kvar sedan något annat sömnadsprojekt. Svarta sidenband som varit runt en present kom till nytta, några udda knappar och en sparad dragkedja likaså.
Så här såg en av flera skötväskor ut som jag sytt.
 
Dags att mäta, klippa och nåla. Symaskinen fick sedan ta hand om de långa sömmarna till stolens och kuddens sömmar. Att sitta ute på altanen med sömnaden var härligt, inomhus stod luften helt stilla. Det är ju som bekant väldigt varmt i Sverige den här sommaren.
Slutligen plockades nål, stark tråd och god vilja fram för att för hand sy fast tyget på stolsramen. Färdigt blev mitt verk igår och idag har jag kunnat sitta bekvämt i skuggan och läsa ut ännu en sommarbok. Nog blev resultatet lyckat!
 
Sommarmat 
Sverige brinner på en hel massa platser i värmen och det råder nu inte bara bevattningsförbud utan även totalt eldningsförbud. Det är bra när myndigheterna pekar med hela handen, när inte människor själva alltid förstår hur man bör handla, när det är kristider. Nu är inte vi några grillande personer här i huset så för vår del är det inget problem med grillabstinens. Vi fortsätter med vårt vanliga sätt där spis och ugn används. Sommarmaten är extra god nu när en hel del av ingredienserna finns utanför dörren. Förutom kryddor är vi nu självförsörjande på tomater och squash som är så himla gott. Äpplen plockar jag också från trädet och tillsätter varhelst det passar.
Måndagens middag bestod av pastarester som blandades med wokad sparris, lök och förvälld broccoli. Några sojakorvar stektes till rätten. Lite stark senap passade bra till.
Igår gjorde jag en curry nam-nam som serverades med en bulgur/risblandning. Receptet till currygrytan hämtade jag i tidningen Vego nummer 5/2018. Det skulle vara både vanlig potatis och sötpotatis men jag hade bara vanlig hemma. 
Curry nam nam-gryta
4 port
2 msk rapsolja
1 gul grovt hackad lök
1 finhackad vitlök
1 tsk curry
1 tsk riven ingefära
500 g potatis i mindre bitar
1 burk kokosmjölk
salt och peppar
2 dl gröna ärtor
hackad persilja
 
  1. Fräs först lök och vitlök i oljan under några minuter.
  2. Tillsätt curry och ingefära och stek ytterligare någon minut.
  3. Tillsätt sedan resten förutom ärtor och persilja.
  4. Koka på medelvärme under lock ca. 15 minuter.
  5. Häll i ärtorna och smaka av med kryddor.
  6. Toppa med kryddgrönt.
Taggar: curry nam nam-gryta;

Kommentera inlägget här :