Veckan som gått

Bilder som barnbarnen gör är lycka att få.
Här har Linnea gjort en fin vintermålning.
 
Så börjar 2018 att kännas som vardag, även om det för egen del inneburit att den passerade veckan varit i sjukform. Men allt kan bara bli bättre och på måndag tar jag nya tag. 
I den mån orken funnits under veckan har jag då och då försökt finna några äldre släktingar i olika kyrkböcker för att kunna väva ihop deras historier. Det är så intressant när det dyker upp ett bekant namn och kanske information om var den personen bodde, hade för yrke, flyttade, fick barn, åkte till Amerika, gifte sig, kanske kom i klammeri med rättvisan eller annat som de gamla böckerna berättar om.
 
Jag har i första hand ägnat mig åt två bröder och personer som fanns i deras omgivning. Det är min farmors far Anders Johan Jonsson (1875-1958) och till vänster om honom brodern Johannes August Jonsson (1898- ?)
Samtidigt finns ett annat fotografi som jag vill veta mer om.
Kvinnan lär vara min farfars mor Ida Sofia Persdotter men vem mannen är det är nu den stora frågan. För att börja nysta i detta har jag nu fått veta att fotografen började sin verksamhet i Sävsjö 1921. Sökningen fortgår och jag är lösningen på spåren. Mer kommer i nästa inlägg.
 

Kommentera inlägget här :