Mittiveckangrönt

Grön matlagning har vi haft på hemkunskapen i några veckor nu. Jo, det har förekommit några animaliska alternativ också men det gröna har fått överglänsa. Idag ställde jag fram flera krukor med färska kryddor och sa till eleverna att det bara var att plocka . Gör er mat vacker och frestande och låt ögonen äta, sa jag. Det fungerade.....
På hemmaplan....
Sista dagen i januari är snart över och en hel månads veganmiddagar har nu blivit en god vana som vi kommer att stå fast vid. Visserligen är jag sedan snart tjugo år vegetarian men att ta steget till vegan innebär ändå en hel del förändringar, goda sådana ska tilläggas.
En ny sorts pajdeg stiftade vi bekantskap med igår och den var inte bara lätt att göra utan dessutom väldigt god.
 
Vegansk pajdeg (till matpajer)
3-4 port.
1 burk kikärter (spara spadet)
1 msk jordnötssmör
1 msk kokosolja
½ tsk salt
 2 msk teffmjöl eller annat liknande mjöl
 
Ugnen ska först vara på 150 grader då degskalet ska förgräddas.
När fyllningen lagts i höjs värmen till 200 grader och då tar det ca 30 minuter innan pajen är färdig.
 
  1. Skölj kikärternaoch blanda i en matberedare med resten av ingredienserna. Mixa till en deg.
  2. Tryck ut degen i en pajform och nagga den i bottnen. 
  3. Förgrädda ca 15 minuter mitt i ugnen.
  4. Gör under tiden en fyllning.
Jag fräste följande i en stekpanna i rapsolja
1 tärnad rödlök
100 g skuren minimajs
1 tärnad tomat
1 tärnad röd paprika
och kryddade med olika goda kryddor
När pajskalet var förgräddat hällde jag på grönsakerna och sedan 2 dl havregrädde blandat med ½ dl kikärtsspad samt 1 dl riven veganost. Ugnen stod sedan och väntade på att få grädda pajen vilket tog ca. 30 minuter.
Enkelt, gott, näringsrikt och precis i min smak. Lägg därtill lite sallad med hackat äpple och pumpakärnor i.
 
Som fisk men ändå inte
Dagens middag gick inte av för hackor den heller. En gratäng som för tankarna till havet men utan fisk. Sambon fixade ett potatismos och jag gjorde resten. Det skulle vara vitt vin i såsen och fram kom då en flaska "hemtrampat" vin som även räckte som måltidsdryck nu när det är "lillelördag".
Receptinspirationen hämtade jag från tidningen VEGO och det finns ett liknande på bloggen Jävligt Gott. Vår gratäng bestod förutom av moset av en stekt röra betstående av:
190 g tärnad tofu med havsalger i
1 litet hackat fänkålsstånd
1 skivad purjolök
100 g fryst, tinad bladspenat
2 msk ljus soja
salt
svartpeppar
Allt fick fräsa ihop så smakerna gifte sig med varandra.
 
Såsen som sedan hälldes över fyllningen
 
2 dl havremjölk
1 dl havregrädde
½ dl vitt vin
kokades upp
4 msk maizena redning vispades i den varma vätskan så den tjocknade.
slutligen tillsattes 
½ dl hackad dill
salt
svartpeppar
och 2 msk tångkaviar
 
Gratängen gratinerades i ugnen på 225 graders värme i ca 25 minuter.
 

Reklam
 
 
Såg en annons i en av helgens morgontidningar. En helsida som väckte mitt intresse till att gå in på den länk som fanns med. Jag hamnade då på något som kallades för kostministeriet. Jag kunde där läsa att de vill bidra till ökad tillgänglighet för frukt och ökad kunskap om grönsaker. Bra initiativ tycker jag för även om många vet att grönsaker är så himla bra att äta visar det sig att det finns mycket kvar att lära sig och att allt för många äter på tok för lite av det gröna. På websidan fanns också en länk till en rapport kallad FOG 2017 (frukt och grönsaker 2017). Perfekt att använda av eget intresse eller i undervisningssammanhang.
Livsmedelsverkets rekommendation är att vi ska få i oss 500 g frukt och grönt (får plats i två kupade händer) per dag men undersökningen visar att det snarare är runt 360 g som vuxna i Sverige äter.
 
Nu är klockan mycket och det är dags för lite soffhäng med ett avsnitt Sleepy Hollow och till det blir det en fruktsallad.
 
 
 
Taggar: Kikärtspaj, havsgratäng;

Kommentera inlägget här :