Cogito ergo sum*

De orden yttrades av en man som levde mellan 1596 och 1650. Han var en fransk matematiker, filosof, vetenskapsman och jurist. Han dog den 11 februari 1650 när han befann sig i Stockholm. Orsaken var en elak lunginflammation som han fick under sin Sverigevistelse då han var privatlärare till vår drottning Kristina. 
Idag kretsar mina funderingar både kring drottningen och kring filosofen som hette René Descartes.
 
Saga Gärde gör rollen som Kristina.
 
Idag är vi  förkylda, hostandes och nysandes, T. och jag. Alltså gör vi inte många knop utan har mest suttit i varsitt rum  för att inte störa varandra. Sedan har vi mötts när det varit dags för näringsintag.
Som förströelse startade jag en dramatiserad dokumentär på SVT-play som handlade om drottning Kristina. Perfekt sysselsättning när man inte orkar engagera sig så mycket. Men engagerad var ändå det jag blev. Så intressanta fakta som presenterades om den för den tiden lite udda kvinnan som kunde tänka själv. Hon var flera hundra år före sin tid ju. Mängder av brev, dagböcker och en biografi finns bevarat från hennes tid och detta har legat till grund för programmet. Alltså, har du ingenting för dig så se filmen eller varför inte skapa tid och titta för att lära dig mer om en historisk person från 1600-talet. Filmen heter Drottning Kristina - den vilda drottningen och visas en månad till. (senast 5/2 2018)
 
Tavlan här ovan visar filosofen Descartes som var Kristinas privatlärare en tid i Stockholm. Under några år på 1990-talet då jag drev ett café/restaurang i Lund kom det några studenter och frågade om de kunde få träffas då och då för att ha filosofiska träffar i våra lokaler. Så blev det och de träffades en lördagseftermiddag varje månad. Jag befann mig ju i köket eftersom kocksysslan var min uppgift men fick små rapporter in till mig om att det hela var mycket lyckat. En lördag stannade en flicka kvar och ville prata med chefen. Jag mötte henne och hon frågade då om vi ville köpa några teckningar föreställande filosofer hon gjort. Några dagar senare kom hon med sitt stora block och vi gjorde affär. Efter inramning hamnade sedan tavlorna på den filosofiska väggen. De där tavlorna har jag nu här hos mig och efter eftermiddagens film plockade jag fram dem igen. Se där var han, René Descartes som undervisade Drottning Kristina för flera hundra år sedan. Läs mer om honom här.  
Kanske hamnar han på en vägg härhemma igen istället för i en låda i källaren.
 
Dagens näringsintag
 
Vi storhandlade med hemleverans några dagar innan julen och har sedan bara gjort små kompletteringar och trots att det gått två veckor nu så finns det fortfarande sådant som kan förvandlas till goda maträtter i vår kyl.
Basen till det vi äter är alltid grönsaker/ rotsaker i någon form som sedan serveras med ännu mer grönsaker och vi älskar sådan mat. Nu efter nyår pratas det ofta om mattrender, dieter och sådant men jag har gjort mina val för 18 år sedan. Jag säger som Ola Salo sa i en podd för ett tag sedan: " Jag tror att vi alla rör oss mot veganismen i vår egen takt."
 
Dock har jag börjat kika mer och mer åt det veganska hållet och uppskattar även en sådan inriktning.
Idag utgick vi från ett paket med frösotto och det blev T. som fick fixa den krämiga och goda rätten. Jag rev grönsaker som blandades med havregryn, kryddor och ett ägg till smeten i skålen. Sedan stektes biffar av den och en tomat-paprikaröra gjordes som tillbehör. Det blev väldigt gott. Risotton som låg på tallriken hade en viss likhet med gröt och det lär ju varit något som åts på slott såväl som i koja på Kristinas tid.
 
Grönsaksbiffar
ca.6 st
2 rivna morötter 
1 finhackad gul lök
1 liten riven zucchini
1 dl havregryn
1 ägg
 1 tsk salt
1 krm peppar
2 krm mald gurkmeja
 1 msk klippt dill
olja att steka i
 
Blanda allt i en skål och klicka sedan ner i en stekpanna med olja i.
Vänd efter några minuter då biffarna fått fin färg.
 
 
* Corgito ergo sum betyder - Jag tänker alltså är jag.
Taggar: Grönsaksbiffar;

Kommentera inlägget här :