"Att levas är livets enda syfte"

Det är ord sagda av den indiske gurun Nisargadatta Maharaj. Förmodligen har han helt rätt även om vi gärna vill få livet till något med ett djupare syfte. Men den som lever får se....
Anledningen till att de "visa" orden dyker upp här är att de står på insidan av bokpärmen på den bok jag fick i julklapp. Boken, som det enligt givaren är meningen att jag ska författa. Det gör jag gärna och hoppas att sidorna inte räcker till utan att det blir en del två också. ;))
 
Vi har hostat ut det gamla året och snart hostat in det nya färdigt - hoppas jag, men det tar på krafterna med förkylning, influensa eller vad det är för skräp vi fått här. Jag planerade därför in några dagars frånvaro för återhämtning. Det går ändå inte att engagera en trött hjärna i planerande av ny termin och kommande flytt av skola. Dessutom kan jag inte tänka mig att kollegerna uppskattar en förkyld person i sin omgivning. Så är det bara, men jag återkommer strax med nya krafter!
När det är slut på krafterna är det fantastiskt bra att kunna få varuleveranser ända in i hallen. Idag skedde detta och nu finns det råvaror och ingredienser till oss för ungefär två veckor framåt. Idag var inte hungern så stor och inte heller lusten att stå vid spisen så det fick bli något enkelt. Vad sägs om rårakor?
Den här gubben förvandlades med ett rivjärns hjälp till en massa som sedan blandades med majsstärkelse och kryddor. I en stekpanna med olja i gick det snabbt att göra krispiga och guldgula skapelser. De serverades med en blandning av Oatlys iMatfraiche och tångrom. Gott!
 
Receptet på rårakor till 2 personer
2 potatisar
1 morot
1 lök eller 2 mini
2 msk majsstärlelse
salt
peppar
olja att steka i
 
Tångromsröra
1 dl creme fraiche
2 msk röd tångrom
1 klyfta citron eller lime, saften
1 msk klippt dill
 
 
Taggar: rårakor;

Kommentera inlägget här :