Semlor

Undrar hur mycket semlor det ätits idag och hur de sett ut? Det dyker ju upp alla möjliga semleskapelser i media. Den ena konstigare än den andra. Namnet semla kommer från det latinska ordet simila som betyder bulle men det där med att ha grädde i den är från modern tid, dvs efter första världskriget. 
Semlor må vara gott men är onödigt kaloririkt och därför får det räcka med att äta det just på fettisdagen, alltså idag. Vilken tur att jag slutade lite tidigare och hann komma hem och baka varsin gräddig bulle tills T. kom hem. 
Det fick bli en vegansk variant som smakade hur gott som helst.
 
Jag ville göra semlorna veganska och samtidigt inte för onyttiga. Jag började med att baka bullarna. Degen gjorde jag så här:
Veganska släta bullar
12 st.
ugnen 225 grader
40 g mjölkfritt matfett smältes 
och 
2½ dl havremjölk blandades i.
Detta fick bli fingervarmt innan jag 
smulade i 25 g jäst
och rörde detta samt
1 krm salt
2 msk agavesirap
och
1 tsk stött kardemumma
Därefter blandade jag i 
1 dl grahamsmjöl
och i omgångar
ca. 6 dl vetemjöl där jag även 
blandade i 2 tsk bakpulver.
 
Degen blandades så den blev slät och fick sedan jäsa i 30 minuter.
Därefter knådades degen på en bänk och 12 bullar rullades för att 
sedan få jäsa på plåten i ca 15 minuter.
--------
Efter jäsningen penslades bullarna med havremjölk.
Dags för gräddning mitt i ugnen till bullarna fått färg.
Det tog ca 12 minuter.
Under tiden de nybakade bullarna fick svalna lite vispade jag soyagrädde. Den tar längre tid att få tjock än vanlig vispgrädde men ingenting är omöjligt. Så var det dags att göra fyllningen.
Ett lock skars på bullarna som skulle bli semlor och inkråmet grävdes ut från bullarna. Följande ingredienser blandades till 2 semlefyllningar:
smulat inkråm från 2 bullar
15 malda sötmandlar
1 tsk agavesirap
1 msk havremjölk
 
Hur semlorna blev syns på översta bilden och jag lovar att de smakade mycket gott. De släta bullarna som blev över ligger nu i frysen i väntan på någon fikastund framöver.
Agavesirap är 25% sötare än vanligt strösocker och därför kan man minska på mängden sött vid bakning. Agave har ett lägre GI än vanligt socker och ger ungefär hälften så mycket kalorier. Därmed inte sagt att det är nyttigt men det är ett bättre alternativ om söt smak önskas ibland. 
Agave är en suckulent som växer i Mexico och man använder växtens saft. Det sägs att en planta kan bli runt 30 år gammal. Vi svenskar har ett finger med i namngivningen av plantan eftersom Carl von Linné döpte plantan redan 1753 till sitt latinska namn Agave americana.
 
 
 
Taggar: veganska semlor;

Kommentera inlägget här :