Så var det måndag igen

Planering inför en lunchmåltid är något mina elever får träna på i hemkunskapen den här veckan. De ska leta recept, skriva inköpslista, bjuda en vän och om några veckor är det skarpt läge då matlagningen ska ske. Gästen ska då ge ett omdöme om hur "kocken" har skött sig. Veckan därpå skiftas de om. Det här arbetssättet har mötts med så mycket glädje och de fem grupper som jag låtit påbörja planeringen hittills har varit väldigt taggade inför uppgiften.
Nästa vecka är det lov här i Malmö och jag har tipsat om att det kan vara bra att provlaga sin mat hemma då och det verkar därför som om många föräldrar kommer bli bjudna på extra god mat av sina barn. 
Planering här i huset
Jag har också ägnat mig åt matplanering ikväll men utan att göra en inköpslista, då det är sådant som redan finns i skåpen som ska användas. Sex middagar är nu utvalda och det verkar blir en helt ok vecka. Vi började idag med en potatisgratäng där det inte bara var potatis utan även svartrot. Den är svart på utsidan och vit när den skalats och kallas även för fattigmanssparris.
Potatisgratäng med svartrot
ca 3 port.
1 kg potatis i skivor
2 st. svartrot i skivor
1 skivad gul lök
salt 
svartpeppar
klippt dill
250 ml havregrädde
 
En ugnsform smordes med lite olja och i den varvades ingredienserna.
225 graders ugn skötte tillagningen där formen hamnade på ett galler mitt i ugnen.
Efter ca 25 minuter var gratängen färdig
Veganska bollar med basilika och brödsmulor
ca. 3 port.
 
2 dl smulat grovt bröd
200 g sojafärs
5 cm tunnt skivad purjolök
½ dl vatten
1 msk majsstärkelse
1 msk havrefraiche
2 msk tomatpuré
salt
peppar
1 näve färsk basilika som hackas 
 
Blanda allt med händerna och forma sedan till bollar.
Stek i olja.
 
 

 
Middagar vecka 7- 2018
 
Måndag: Potatisgratäng, veganska bollar med basilika och brödsmulor, rivna morötter
Tisdag: Indisk linsgryta med spenat, vegansk semla
Onsdag: Raggmunkar, lingon
Torsdag: Sesampanerad tofu, remoulad och klyftpotatis
Fredag: Chili sin carne, baguetter
Lördag: Nudelcarbonara med kikärter
Söndag: ???????
 

Anledningen till att jag lagar mat som räcker till ca. 3 personer är att det även räcker till någon lunchlåda. Jag hade gärna ätit luch ute på något matställe ibland men det tillåter inte mitt schema så det får isf bli när det är helg. Min förhoppning är att söndagens frågetecken ska bli just ett sådant tillfälle. 


Taggar: potatisgratäng med svartrot, veganska bollar med basilika och brödsmulor;

Kommentera inlägget här :