Stora bakardagen (julen 3 2018)

Gårdagens samarbetsövning resulterade i ett pepparkakshus.
Här mäts, vispas, knådas och alla muskler får lite extra träning nu när det är stora bakardagen i Skrivis hus. Det blir grötbröd av resterna från frukostgröten, påfyllning av ännu mera vörtbröd, grovt knäckebröd men även glutenfria finska pinnar, saffransrutor (vetebröd) och mjuk pepparkaka med lingonsylt i. Mjuka och hårda bröd om vartannat. Precis om musiken som jag lyssnar på under arbetets gång. Spotify med sina spellistor är fantastiskt att använda. Just nu har jag lyssnat på den här härliga musiken med Pink Froid (ja gruppen heter så och inte Pink Floyd). Den fick mig att ta en paus och bara njuta en stund.
 
Ikväll är det bastudags med någon öl till och avsmakning av något av julens specialiteter. Kanske ännu lite av den goda veganska Jansson som jag gjorde igår. Där fanns ingen ansjovis utan sältan kom från kapris och ättiksgurka istället. Mjölklika havreprodukter användes också. Så god blev den.
Här är receptet
Vegansk Jansson med kapris och ättiksgurka.
Potatis, morötter och gul lök levererades hem igår. Det stod utanför ytterdörren när jag kom hem från jobbet. Stora säckar som väger en hel del, ekologiskt och hyfsat närproducerat från Abbekås i södra Skåne köpte jag till bra priser dessutom. Vilken service! För två dagar sedan kom en man och hans yngre hjälpreda och tog upp beställning och när varorna anlänt hade jag bara att swisha betalningen. Produkterna har nu testats och har bästa kvalitet. 
Justa lökar kanske en del säger och om det kan jag inte annat än hålla med om.
Taggar: vegansk Jansson;

Kommentera inlägget här :