Alternativ till Jansson - julmat 3 2018

Janssons frestelse är som bekant en rätt som hör hemma på det svenska smörgåsbordet och därför även till julmaten. Rätten är i stort sett en potatisgratäng med ansjovis i och den är pudrad med skorpsmulor på toppen.
Nu gillar kanske inte alla sill eller väljer bort den som jag gör numera. Därför kommer jag i år att göra en Janssons frestelse där sillen byts ut mot hackad kapris och ättiksgurka.
 
Ikväll gjorde jag en rotfruktsgratäng som även den kan tjäna som en Janssonvariant. Där hade jag olika rotfrukter som först kokades i havremjölk och efter att rotsakerna lagts upp i en form och varit i ugnen i 20 minuter lade jag en svampstuvning på toppen och sedan fick ugnen jobba i ytterligare 10 minuter. När jag ändå gjorde en rotsaksform till middagen blev ytterligare en form tillagad så tomten får smaka på julafton.
Rotfruktslåda med svamptopping
 
Rotfruktslåda ca 6 port.
1 grovt hackad gul lök
500 g potatis i stavar
2 morötter i tunna skivor
1 liten kålrabbi
1 palsternacka i skivor
2 msk olja
4-5 dl havremjölk eller grädde
2 tsk örtkrydda, ex timjan
salt
peppar
 
Svamptoppingen
250 g grovt hackade färska champinjoner
1 hackad lök
1 msk olja
1 msk vetemjöl
2 dl havregrädde
2 msk hackad persilja
salt 
peppar
  1. Ugnen värms till 225 grader.
  2. Löken och rotsakerna till lådan fräses en stund i oljan i en kastrull.
  3. Mjölken hälls på och allt får koka upp.
  4. Swdan sänks värmen till medeltemperatur och allt får småkoka i ca. 5 minuter.
  5. Rör försiktigt under tiden så det inte bränner på botten.
  6. Krydda och häll sedan upp allt från kastrullen i en smord ugnsfast form.
  7. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.
Gör under tiden svamptoppingen.
  1. Fräs hackad svamp och lök i oljan i en kastrull.
  2. Pudra sedan över mjölet och späd med grädden.
  3. Småkoka en stund och tillsätt sedan persilja och kryddor.
Dags att ta ut formen med rotsakerna från ugnen.
Häll över svamptoppingen och sätt in formen i ugnen igen.
Efter ca. 10 minuter är gratängen färdig.
 
Den här typen av lådrätter är bra att ha några av i frysen. Bara att plocka fram och värma vid behov. Det går att använda vilka rotsaker som helst och just nu är det ett klimatsmart val att laga sådan mat istället för att ha grönsaker som odlats i andra länder och transporterats hit till oss i Norden. Jag använder mig av alternativa mjölkprodukter men där kan förstås var och en välja efter tycke, smak och livsstil. 
 
Taggar: rotfruktslåda med svamptopping;

Kommentera inlägget här :