Lätt och gott

Vissa dagar vill jag att maten ska gå snabbt att fixa utan att för den delen göra avkall på smak eller näring. Det kan handla om att vävä in någon form av halvfabrikat på tallriken eller att mixa med någon rest som finns i kylen. Idag var en sådan dag. Jag var så trött i huvudet när jag kom hem från jobbet. Det kan bero på att det varit några dagar med helg och lov då hjärnan fått vila något. Att sedan konfronteras med skolan, tonåringar och stress igen gjorde alltså att jag hade noll ork efter jobbet. Som av en händelse plingade det på dörren vid femtiden och en matleverans kom (det känns alltid lika lyxigt). I en av kassarna fanns en förpackning spenatfyllda tortellini. Perfekt att bli till dagens middag tänkte jag och tog lite bilder under matlagningens gång. Samtidigt föddes en ny ämneskategori här på min blogg som fick namnet lätt och gott. Först tänkte jag kalla den för måndagsmat men det kan finnas andra veckodagar då den lite snabbare maten passar också, därför blev det Lätt och gott. 
Så här blev det
 
Jag började med att göra små skålar med sallad.
Bligladsallad
2 gula rivna morötter
en handfull fint skurna blad av rosensallad
klippta klyftor av en apelsin
rostade solroskärnor på toppen.
 
I en kastrull kokades tortellinin i 2 minuter. Vattenkokare är bra att ha!
Samtidigt i en stekgryta.
Några grönsaksbullar (från IKEA) stektes i lite olja tillsammans med haricot verts.
En burk krossade tomater gjorde bullar och grönt sällskap. 
Lite salt och peppar på det.
Så var pastan färdig och fick glida ner i grytan.
Färsk basilika klipptes över rätten som nu var färdig.
Allt som allt tog det 15 minuter tills maten hamnade på våra tallrikar. 
Lätt och gott blev slutresultatet.
 
 
Taggar: Tortellini i tomatsås med grönsaksbullar;

Kommentera inlägget här :