Hemlagat är godast

 
Ärtsoppan idag blev så där god som bara en lyckad soppa kan bli. Ärterna hamnade i blötläggningsvatten redan igår och skålen fick stå i kylen över natten tills jag kom hem från jobbet idag på eftermiddagen. Det blev många timmars svällningstid men desto bättre blir slutresultatet. Kokningen av soppan tog en timme och under tiden den stod på spisen hann jag rensa avloppet på tvättmaskinen (behövdes verkligen) och ta en snabb kaffepaus med T. när han kom hem från sitt jobb. 
Det där kaffet hade jag behövt flera timmar tidigare men bättre sent än aldrig heter det som bekant. På morgonen hade jag hällt upp nykokt kaffe i en liten termos för att ta med till jobbet. Redan när jag transporterade mig dit slogs jag av tanken att den där termosen fortfarande stod i köket hemma. Nu hade jag med mig yoghurt och müsli också så det gick ingen nöd på mig men det man inte har det saknas ju mest, eller hur?
 
Har du sett programmet, Vem bor här? Det sänds på svt och ett avsnitt av det kikade vi på när abstinensen av kaffe sköljdes bort. Tack SVTplay för att det går att titta på sådant man vill - när man vill. Vem bor här är ett småtrevligt tävlingsprogram där fem personer tittar in i varandras hem utan att veta vem som bor var. Det är minst sagt udda bostäder men samtidigt fantastiska och mycket inspirerande i vissa fall. Ett program att slappna av till.
 
Tillbaka till soppan......
Det var tänkt att jag skulle göra någon form av äppelwok till dessert men istället blev det äppelpannkakor och så här gjorde jag. När pannkakssmet hällts i stekpannan placerade jag tunnt skivade äppelringar på den så de hann mjukna lite under stektiden. En del pannkakor såg ut lite som gubbar med enorma ögon.
 
Hela dagens måltid var som vanligt hos oss, vegansk. Men ärtsoppa och pannkakor kan göras på så himla många olika sätt och även köpas helt färdig för uppvärmning om man hellre vill göra så.
Fast som rubriken ovan lyder föredrar jag hemlagat och det tar inte så lång tid när det kommer till kritan. Dessutom är det mycket billigare.
 
Vegansk ärtsoppa
4-6 port.
 
500 g torkade gula ärter som blötlagts i vatten i ca. 12 timmar
2 liter nytt vatten till kokningen
 1 stor grovt hackad lök
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk salt
1-2 tsk torkad timjan
 
1. Koka upp ärter, salt och vatten. Ta bort skummet som bildas på ytan efter en stund.
2. Tillsätt den hackade löken och buljongtärningen.
3. Koka ärtorna under lock tills de är mjuka, ca 1 timme. Lägg i timjan och smaka av om det behövs mer kryddor.
 
 
Mina äppelpannkaksgubbar
4-6 st beroende på stekpannans storlek
 
1 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk bakpulver
2 dl havremjölk
2 msk kikärtsvatten
(kikärterna i förpackningen ska användas i morgon)
 
Taggar: vegansk ärtsoppa, äppelpannkakor;

Kommentera inlägget här :