Så var helgen över

Regnig lördag men solig söndag m.a.o. en vädermässigt hyfsad helg. Några tusenlappar fattigare är jag men bilen är servad så det får räknas som en investering i transportsäkerheten. En hel del trädgårdsjobb är utfört och idag satt vi ute och drack eftermiddagskaffet. Lite blandad kompott alltså. Igår kom sonen med familj på besök och vi hade så himla kul ihop. T. hade precis köpt och kommit hem med ett digitalt trumset som skulle invigas. Det slutade med att vi satt i musikrummet hela gänget och spelade och sjöng tillsammans. Treåringen var vokalist av den bästa sorten och skulle lätt platsa i en Idoltävling. Trummor var det flera som visade sig behärska men bäst var T. med sin låt Banankontakt.   
Innan spelandet igår var vi en sväng till IKEA där det skulle köpas en tavelram och det slank även med en trälåda att samla ihop prylar i. När vi kom hem blev det därför pyssel kring bordet. Jag ramade in en tavla som min farbror gjorde till mig för många år sedan. Jag kommer ihåg hur jag stod vid sidan om honom när bilden växte fram på papperet. En vedbod blev resultatet och jag har haft den inramad i en guldram i alla år, men det kändes dags att skaffa en ny ram och nu är det fixat.
Trälådan som T. lyckades få ihop har nu fyllts med diverse flaskor som jag har vid spisen, så nu är det ordning och reda där.
 
Dagens middag var en sötpotatisgratäng med grönsaksbiffar till och maten skötte sig själv i ugnen som är ett bra sätt för tillagning. Tyvärr sjunger vår inbyggnadsugn på sista versen. Varmluftsfunktionen har lagt av och den saknar jag verkligen, dessutom är inte temperaturen i ugnen helt tillförlitlig. Men ugnen har hängt med i 10 år och det är väl inte ovanligt att vitvaror lägger av då. Nu håller jag på att kolla upp lämpliga ugnar för att kunna utse vilken som ska inköpas till oss. Varmluft, självrengöring och stora plåtar är tre krav jag har och så ska ugnen vara snygg förstås!
Söpotatisgratäng
4 port.
 
750 g skivad sötpotatis
500 g skivad vanlig potatis
1 hackad gul lök
1 liten skivad purjolök
3 dl matlagningsgrädde
salt, peppar
1 msk basilikakrydda
1 dl riven ost
 
  1. Värm ugnen till 225 grader.
  2. Smörj en ugnsfast form.
  3. Varva alla ingredienser utom osten i formen.
  4. Grädda gratängen mitt i ugnen till potatisen är mjuk, det tar ca. 30 minuter.
  5. Strö osten över gratängen efter halva gräddningstiden.
Matsedel vecka 37- 2017
 
Måndag: Quornfärssås, pasta
Tisdag: Gula ärtburgare med dijonnaise och potatisklyftor
Onsdag: Vita bönor med purjolök, stekt quornkorv
Torsdag: Libanesiska quinoabiffar med dillstuvad potatis
Fredag: Tacosoppa med tortillabröd
Lördag: Vegetarisk kalops, potatis och rödbetor
Ha en bra vecka för det tänker jag ha!
Taggar: sötpotatisgratäng;