Ny vecka med nya utmaningar

Att se positivt på tillvaron och med förväntan möta nya utmaningar är inte alltid så lätt när det är måndagsmorgon. Ögonen gick knappt att öppna, tröttheten hängde över mig och sängen var så varm. Men nej, upp skulle jag. Vilket trams att snooza bort en morgon så där! En mugg kaffe och en yoghurtsskål senare stod jag på yttertrappan och upptäckte att det var ju kallt ute. Det är ju för sjutton fortfarande september! Satte mig i bilen och startade bilradion där jag hörde de välbekanta rösterna i Rockklassiker, som alltid följer mig på jobbresorna. Å, vad får jag då höra?
- Det är de första fem dagarna efter helgen och innan nästa helg som är de jobbigaste.
Det är bara att stå ut alltså, i vetskapen om att jag delar måndagskänslan med väldigt många personer. Suck!!!
Ser du den lilla gröna frukten tillsammans med salladen? Det är en ny bekantskap för mig vid namn Nergi eller kiwibär. En lite söting som liknar kiwi men är väldigt mycket mindre. Det äts med skalet på och är ett s.k. superbär, fullspäckat med vitaminer och mineraler. Priset är 39.95 för 125 gram men det var vad jag betalade för hela 4 kg andrasorteringsfrukter igår och då ingick även en ask Nergi. Vilken tur för mig som fick äran att smaka bären men även tur för bären som inte behövde bli till matsvinn.
En annan godsak idag var den ekfatslagrade fetaosten som hamnade i vår middagspaj tillsammans med grönsaksröran som gjordes igår. Lite av osten åts som tillbehör vid sidan om pajen men det mesta var i den. Det behöver inte vara riven hårdost i en paj utan det passar men många andra ostsorter också. 
I morgon är det tisdag och i Skrivis kök bjuds det på en svampstroganoff som även den innehåller ingredienser som räddats från att bli matsvinn. Det ska även bli quinoa till som numera har börjat odlas i Sverige. Nu släcker jag ner för idag och kanske finns det någon som tittar in här igen.
Taggar: quinoa;

Kommentera inlägget här :