Nu kommer hösten...

......så kall och regnig och mörk.
Det är fredag och jag slutar lite tidigare och är därför redan hemma. Veckans avverkade dagar har varit morgontidiga och kvällssena vad jobbet beträffar och så kommer jag att ha det hela läsåret. Men just nu är det skönt att pusta ut och det gör jag tillsammans med Tindra som placerat sig vid datorn, rofyllt spinnande. 
Lunch har jag hunnit få i mig och det gör jag faktiskt inte varje dag då det ständigt är annat som pockar på min uppmärksamhet. Det blev spenatpannkakor som var en rest från tidigare i veckan. Inte alls dumt och med lingonsylt till blev det extra gott. Bilden visar en pannkaka precis innan den ska vändas. Jag har bara tillsatt hackad spenat i min vanliga pannkakssmet och kryddat extra med mald muskotnöt. 
Här en del av det min jobbvecka innehållit.
En dag var det fotografering klassvis. "Min" niondeklass enades dagen innan att alla skulle ha skjorta på sig och när de kom var de så fina med vita eller blå skjortor. Å, så kom jag med en blommig klänning! Jag som sällan brukar ha mönstrat på mig. Men det är förmodligen ok att fröken avviker.
Fotografen jobbade snabbt och pekade med hela handen när han på nolltid fick de 32 eleverna att ställa sig i en snygg formation. Så jobbar proffs!
 
Jag har delat ut läroböcker till alla mina grupper och i en av böckerna låg ett kvarglömt bokmärke. Det var fint och nu sitter det på anslagstavlan på mitt arbetsrum. Albert Einstein (1879-1955) lär ha sagt att 
Fantasi är lika viktigt som kunskap. och det kändes så rätt när det precis efter bokmärkesfyndet skulle bakas pizza och då fick fantasin användas för att dekorera och göra personliga pizzor. Men för att kunna göra själva pizzan behövdes kunskaper och många förmågor som testades. 
    
Klicka på bilderna om du vill se elevernas arbete lite bättre. Klicka igen och du kommer tbx hit.
"Hemligheten" med de hellyckade pizzorna var inte bara fantasin utan även den extra goda tomatsåsen som kokades. Jag kan receptet utantill nu eftersom jag haft åtta grupper som gjort samma sak den här veckan. Igår sa T. att han tyckte vi skulle göra pizza här ikväll. Tja, varför inte.......
Tomatsås till pizza
räcker till en plåtstor pizza
 
1 hackad liiten gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 tsk olja
3 dl krossade tomater
1 msk vinäger
1 tsk socker
½ tärning grönsaksbuljong
2 tsk oregano
salt och peppar
  • Fräs lök och vitlök i oljan under några minuter.
  • Tillsätt tomater, vinäger, socker, buljong och oregano.
  • Rör om och småkoka i 5 minuter.
  • Smaka av med salt och peppar.
Skapligt enkelt
Vid närmare titt på bilden av bokmärket syns texten skapligtenkelt.se. Självklart var jag bara tvungen att kolla upp vad det ledde mig till. Om du är intresserad av pyssel ensam eller med barn i olika åldrar är det en fantastiskt fin blogg med många idéer. Bl.a. finns det tips för återanvändning av en hel del som vi annars kallar för skräp. Här är en länk till sidan som jag hoppas uppskattar lite reklam. (klicka på loggan)
Om någon har lite sol som kan undvaras tar jag tacksamt emot den för nu regnar det "småspik" ute och jag har en hel del trädgårdsjobb som ska utföras i helgen. Visserligen finns det kläder även för sådant väder men solen känns nog lite positivare iaf.
Ha en skön fredagskväll för det ska jag ha så dyker jag upp här med nya krafter inom en snar framtid.
Taggar: tomatsås;

Kommentera inlägget här :