Håll dig till höger Svensson

Tiden går och idag är det 50 år sedan vi lämnade vänstertrafiken mot högertrafik. Under en lång tid innan skiftet informerades det om den stora händelsen och ett sätt var att sjunga med i den speciella temalåten som ofta spelades i radio.
Jag var 12 år vid den tiden och var s.k. skolpolis. Därför fick jag vara med om en extra utbildning med mina klasskompisar, då samhällets polis hade flera träffar med oss. Den aktuella högerdagen fick vi enligt ett schema stå och vakta vid övergångställen så ingen var oförsiktig när bilarna kom från ett nytt håll. Allt gick bra kan jag berätta. Ett diplom utdelades någon vecka senare och vi bjöds på saft och bulle.
Idag har min räddningsaktion varit att släppa en gräshoppa fri från ett spindelnät den fastnat i. Undrar om den kommer att spela extra fint här i trädgården de närmaste dagarna?
 
Några veckor har skolorna redan varit igång och i morgon ska vi på min arbetsplats äntligen kunna följa ett korrekt schema. Det betyder för mig en extra lång veckostart, då min dag börjar 7.45 och slutar 17.00. Men inte nog med det för 18.00-21.00 ska vi ha en obligatorisk föreläsningskväll. Det kan säkert vara en givande kväll och nu blir ju detta en engångsgrej så låt gå för det.
 
Matsedel vecka 36 - 2017
Planering av veckans mat håller jag på med och den växer just nu fram här med tangenternas hjälp.
Måndag: Rester
Tisdag: Moussaka
Onsdag: Spenatpannkakor, morots/apelsinsallad
Torsdag: Potatispiroger med rosmarin, kall sås
Fredag: Pasta med svamp och mandelpesto
 
Recept kommer efter hand i veckans inlägg förutom rester då förstås. ;) 
Ha en skön och givande vecka ni där ute i verkligheten!
 
Taggar: högertrafik;

Kommentera inlägget här :