Gno, gno, gno - städa alltså

Lördagen ägnades åt städning utomhus och under söndagen blev det insidan av huset. I det här fallet vet jag inte om det är insidan som räknas utan för trivseln skull är alla sidor lika viktiga, tycker jag. Det var ett härligt lördagsväder som verkligen inbjöd til gräsklippning, krattande och plock i täppan. Ännu levereras både blommor och ätbart.

Några fina päron plockades från ett eget träd. Kommer att bli till en päronkaka.

Äppelträdets sista guld förvandlades till gott mos. 

 Bland kirskålen stoltserade höstkrokus i solskenet.

Kärleksörten börjar få sin läckra färg.

Efter många timmars slit dukades det fram lite godsaker på altanen. I senaste Smakboxen fanns en en påse chips med sparrissmak. Påsen vägde 45 gram och det är vad jag anser en perfekt storlek på den sortens snacks. En flaska Sprite Zero fanns också i lådan och kom nu till användning då vi blandade varsitt glas sommardrink av en dryck som köptes när vi var på Hvens destilleri för någon månad sedan. Det blev lite av en sommarkänsla under någon timmes tid innan solen försvann bakom grannens träd.

Jag hann äntligen avsluta sommarens sista bok och det kändes bra för det finns nu en ny bok som jag vill kasta mig över. Den heter Öster om avgrunden och är en thriller som skrivits av Thomas Engström.
 En påse tomater som son och sonhustru var här och lämnade för några dagar sedan har idag förvandlats till en grönsaksröra. Tomaterna fick samsas med lök, zuccini, paprika, färska kryddor och rödvinsvinäger. En gnutta gurkmeja tillsatte jag också mest för att den har så många positiva egenskaper. Den tillhör samma familj som en annan godsak, ingefäran men har inte lika utpräglad smak. Istället är det den starka gula färgen som tilltalar och på köpet får man en massa positiva hälsoegenskaper. Läs här om du vill få veta mer om det. (Bilden har jag lånat från sidan jag länkar till.)
 

Matsedel vecka 38 - 2017

Måndag: Grönsakspaj med fetaost. I pajen använder jag grönsaksröran som gjordes idag.

Tisdag: Svampstroganoff med quinoa

Onsdag: Bruna bönor med vegobollar

Torsdag: Spenatsoppa med osttoast

Fredag: Belugabolognese

Lördag: Potatisgratäng med quornnugget

Strax kommer veckans matleverans och i väntan på den önskar jag er en trevlig söndagskväll och en bra kommande vecka!

Kommentera inlägget här :