Tamagotchi

Igår körde jag en stenhård kampanj med mina olika elevgrupper och deras problem att slitas från sina kära mobiler. De tar gärna alla tillfällen att plocka fram mobilen och vips så är deras uppmärksamhet på något annat håll. Därför fick jag öppna mitt mobildagis igen och de ombads lämna in sina mobiltelningar där under lektionens gång. Innan jag stänger locket till dagiset ser jag till att mobilerna sover gott. Ni anar inte vad skönt det är att slippa konkurrens av just den tekniska prylen. 
Med anledning av mobilproblemet berättade jag för flera grupper att innan det blev vanligt med mobiler, i vart fall i barnens händer, fanns en teknikleksak som hette Tamagotchi. Detta var på 90-talet och massor av barn hade en egen liten teknikvarelse som behövde bli ompysslad regelbunden. Den pep när den vill äta, skulle sysselsättas, behövde sova eller hade bajsat. Tamagotchin krävde alltså en hel del av barnens uppmärksamhet och lärarna protesterade vilt för någon sådan verksamhet skulle inte höra till skoltiden. Det ledde till att en hel del föräldrar ställde upp och passade sina teknikbarnbarn så de inte skulle dö under tiden barnen var i skolan. De dog nämligen om man inte tryckte på en knapp vid rätt tillfälle och då behövde de startas om till början av sitt liv igen. Vilket öde! Jag kommer ihåg min tid som Tamagotchimormor då jag som kock hade prylen i köket och den pep lite då och då. Tack och lov lyckades jag hålla den vid liv.
Jag berättade alltså detta för mina elever och en del av dem hade haft egna Tamagotchis och log lite igenkännande. Efter en stund kunde de också själva komma på likheterna med att de använder sina mobiler lite på samma sätt, som en typ av teknisk leksak som de blivit väldigt beroende av. 
Döm om min förvåning när jag efter min hemkomst igår läste nyheterna på Aftonbladets nätsida och där stod att: Tamagotchin kommer tillbaka, i en ny utgåva. Hjälp, tänkte jag! Men samtidigt kunde jag inte undgå att minnas att de var ganska söta ändå.
https://www.aftonbladet.se/teknik/a/3WwvX/tamagotchi-kommer-i-ny-utgava
 
Sen middag
Det var en lång dag på jobbet idag. Var där innan åtta och kom hem vid sex. Var trött och kände att det var behov av att få middagen klar hyfsat fort. T. hade kaffe färdigt så efter en mugg sådant kom jag snabbt igång. På matsedeln var redan planerat en kikärtsgryta med ett recept som finns här. Jag plockade fram de ingredienser som skulle funka till receptet plus lite till för att vidarutveckla på mitt sätt. Bild 1 visar vad jag använde och bild 2 slutresultatet. Tillsammans med bröd var grytan ännu en av veckans fullträffar på våra tallrikar. Sådant är kul!
 
Kikärtsgryta
ca 3 port.
 
ca. 200 g tärnad halloumi 
1 msk olja
några färska champinjoner
lite tomater i bitar
några broccolibuketter i småbitar
250 ml matlagningsgrädde
1 burk kikärtor 
1 burk korma
1 tärnad mango
saften av 1 citron
 
  • Stek halloumin gyllenbrun utan fett i en stekgryta. Ta sedan upp den från grytan.
  • Ta sedan olja i grytan och fräs alla grönsakerna.
  • Häll över grädden, kikärtorna och korman. Koka i några minuter.
  • Tillsätt mangotärningarna och citronsaften. 
  • Smaka av med extra kryddor om så önskas.
  • Lägg slutligen tillbaka halloumin i grytan.
  • Jag serverade grytan med skivor av hembakat rågbröd.
Rågbrödet
Bakades i måndags och det finns massor av recept på sådant. I just detta bröd använde jag en flaska Coca-Cola Zero som degspad. Drycken fanns med i en provsmakningslåda vi fick för ett tag sedan och eftersom ingen här i huset dricker sådant har flaskan blivit stående. Nu kom den så till användning och i brödet passade den bra. 
 
Taggar: kikärtsgryta med halloumi;

Kommentera inlägget här :