Söndagslugn

Det är nästan tyst här i huset. Suset av tinnitus i mina öron är det enda som hörs och det har jag vant mig vid under de tio år problemet funnits. Ute är det skymning och mulet har det varit hela dagen. Ett skönt lugn har det alltså varit och jag har ägnat en stor del av dagen vid datorn läsandes olika dokument från svunna tider. Det är så spännande att läsa om hur människor hade det och vad som kanske var viktigt för personer som levde flera hundra år tillbaka. Sjukdomar härjade visserligen, fattigdom eller rikedomar gjorde att en del hamnade i koja och andra i slott men jag tror att de ändå uppskattade det de hade. Tänk om historielektionerna under min skoltid handlat om de vanliga människorna lite mer istället för att mestadels kretsa kring kungar, krig och att skapa makt. Även om det också är intressant så är det den vanliga människan som ligger närmast många av oss.
Tv-serien Historieätarna visade en hel del om hur det kunde vara att leva i olika tidsåldrar och sådana program gillar jag. Det går att förstå nutiden genom att känna till dåtiden men att tänka framåt och hur det ska bli sedan är inte alltid lika lätt. En hel del påverkas förstås av den politik vi vill ha omkring oss och den ekonomiska delen i detta är jag extra intresserad av nu när det närmar sig den tidpunkt då jag ämnar lämna min tid som lärare i den svenska skolan.
Det är stora beslut att fatta, ska jag arbeta ett eller flera år till och med vad? Tankarna fortsätter att mala och än är inte sista tanken tänkt.
Frukostgröt med smöröga
Gårdagens frukost innehöll bl.a. en grov gröt med olika gryn, nötter och torkade frukter. Jag åt min gröt som jag brukar med lingon och mjölk medan T. väljer att lägga en klick smör i sin. Det är ett gammalt sätt att servera gröt på för att få i sig näring och mättnad och när inte sylt eller mjölk fanns till hands var det nog ingen som saknade denna lyx heller. T. är född i Åbo i Finland och tillbringade sina första år där och just i Åbo slogs ett grötätarrekord av världsformat nu i september 2017. Detta gjordes för att fira Finlands 100 års-jubileum. Det serverades gröt i skolor och till åldringar i hela Åboregionen.  Sammanlagt åts det 390 230 portioner ekogröt i Finland. Läs mer här.
Något annat som vi gärna äter här hemma är olika nötblandningar och då inte bara i gröten utan även som snacks. I den senaste Smakboxen som kom för några dagar sedan fanns det en påse torkade nötter, frön och frukter. Utan salt och utan socker passade de mig perfekt. En del hamnade på toppen i vinglasen med fruktsallad som var lördagsmys för oss. Tummen upp för en god produkt från Nutisal. 
Tzay
En ganska ny produkt på marknaden är en sojaprodukt som heter tzay och som finns i flera varianter. Den jag använde idag var en naturell i stripsform. 
 
Jag tinade upp förpackningen och hällde stripsen i en skål . Sedan kryddade jag med salt, peppar och paprikapulver. Två ägg knäcktes sedan i skålen (då jag är ovo-vegetarian är detta ok) och stripsen vändes runt med hjälp av en gaffel. Slutligen hällde jag i 1 dl ströbröd som lätt fastnade på de klibbiga bitarna.
I en stekpanna med lite olja stektes sedan stripsen och det tog cirka 5 minuter innan det var färdigt. Riktigt gott!
Så här serverades de stekta tzaystripsen hos oss idag. Broccoligratäng med en ostsås och grova rågbrödsbitar nedstukna i gratängen stod för största mättnaden och kändes lite gammaldags men ändå modernt. Tomater och minimorötter som gav vitaminer och tandgymnastik och dessutom antioxidanter samt färgprakt på tallriken. Och så slutligen de moderna tzaystripsen. Återigen en måltid att återkomma till!
 
Husmanskost i modern tappning
Den kommande veckan har matsedeln fått en historisk tanke. Husmanskost tillkom ju för att tunga arbeten skulle orkas med och dessutom var det närproducerade och säsongsbetonade rätter. Svenskt i Sverige och något annat i ett annat land. Numera mixar vi ju våra rätter väldigt mycket med inspiration från en massa länder.
 
Matsedel vecka 42
Måndag: Solrosfröbollar med potatismos och svampsås, ättiksgurka.
Tisdag: Shepherds pie med en linssås.
Onsdag: Rösti med stekta champinjoner och lingon.
Torsdag: Ärtsoppa, pannkakor med lingonsylt.
Fredag: "Fish" and chips med dillsås
Lördag: Oumphkalops med potatis och rödbetor.
 
På återseende!
Taggar: nutisal, smakbox, tzay;

Kommentera inlägget här :