Smått och stort med lingon till

Husmanskost skulle det serveras den här veckan och måndagen började med solrosfröbollar, rotsaksmos, svampsås och lingon. Eller krösamos som man säger i Småland. Personligen väljer jag hellre lingonsylt även till pannkakor då jag tycker att annan sylt är för söt. Det är många år sedan jag själv var ute i en skog för att plocka lingon men det fanns en tid då det varje höst plockades till hushållets syltbehov.
Lingonsylt
lagom till 1 syltburk

½ l lingon (färska eller frysta)
3 msk vatten
1½ dl socker
Koka upp lingon med vatten och låt det småkoka i 10 minuter.
Ta bort skum som bildats på ytan och häll sedan i sockret.
Koka tills sockret löst sig och häll sedan upp sylten i en ren, varm glasburk.
 
Igår, tisdag, hade mitt jobb en studiedag som var förlagd på Häckeberga slott öster om Malmö. Där serverades en lunch som inleddes med en mycket god sellerisoppa och sedan fick jag och några till som var vegetarianer en spektakulär rätt som ledde till en hel del kommentarer. Rårivna rödbetor, syltad röd morot och pepparrotsgrädden var ingenting konstigt och det fick alla. De flesta åt kokt torsk och potatis till men jag och några till fick en jättebulle. Vid närmare inspektion visade den sig bestå äv bulgur och diverse grönsaker som formats till något vi kallade en kanonkula som sedan ugnsbakats. Smaken var ok men då vi först äter med ögonen var intrycket lite svårt. Lite torrt blev det också men smaken var det inte fel på.
Nu är det ju inte varje dag man får sätta sig vid ett dukat slottsbord med vit duk och vikta linneservetter så missförstå mig inte då jag reagerade lite häftigt över min portion. 
Miljön där vi befann oss var vackert belägen på en holme i Häckebergasjön och slottet omgavs av fint klippta buskage och häckar. Slottet som sådant var ganska mörkt med många horn på väggarna. Minnen från männens jaktträffar på slottet en gång kan jag tänka mig. Numera drivs det privata slottet som ett hotell och konferenscenter men är för övrigt inte öppet för spontana besökare.
Som alltid efter en studiedag blir jag väldigt trött och det kanske inte är så konstigt med all den extra hjärngympa man får. Vi jobbade en hel del med att sätta oss in i och påbörja användandet av en ny inlärningsportal för vår arbetsplats. Nu har en hel del fallit på plats men för att det skulle göra det än mer hade vi idag förlängt arbetsdagen till 19. Så just nu har jag inte mycket att ge av min energi. Det hjälper knappt att trösta mig med att de kvällspass vi gjort kommer att ge oss en ledig fredag i slutet av november. 
Rösti Den 
Rösti har sitt ursprung i Schweiz men många av oss räknar den även till den svenska husmanskosten. Den är lik raggmunkarna med skillnaden att rösti bara består av riven potatis med lök och kryddor, medan raggmunkarna har potatisen blandad med en pannkakssmet. Båda rätterna är väldigt goda och passar till den där svenska lingonsylten som så ofta serveras till vår husmanskost. Då vi inte äter bacon eller fläsk här i huset serverade jag röstin med stekta champinjoner blandat med paprika, lök och sojastrimlor. En mycket god snabblagad måltid efter en lång arbetsdag.
Min älskade sambo hade köpt hem goda äppelmuffins som han bjöd på till en kopp kaffe efter maten så nu är jag riktigt mätt. 
I morgon är det torsdag och nu ska de gula ärtorna läggas i blöt till den traditionella soppdagen. Ännnu en husmanskost ska levereras.
 
 
Taggar: lingonsylt;

Kommentera inlägget här :