Smida medan järnet är varmt

När jag gick i skolan för många år sedan lärde vi oss en massa ordspråk och de sitter som berget i mitt minne. Jag har själv noterat hur ofta jag drar fram dem i olika sammanhang. Det finns ju en hel del att välja mellan och när jag slår upp ordet ordspråk på Wikipedia får jag veta att: Avsikten med ordspråk är att på ett enkelt sätt förmedla ett budskap eller en värdering man ställer sig bakom eller ge en extra tyngd i en argumentation genom användning av gamla lärdomar som visat sig hålla i längden. 
Att smida medan järnet är varmt
Ordspråket kan betyda att göra något medan det fortfarande är lämpligt och innan det blir för sent. Alltså kan det betyda att göra en förändring när möjligheten finns annars kanske man ångrar det som inte gjordes. Eller att hålla tillbaka något man vill säga eller göra bara för att ta en massa hänsyn och så missar man chansen. Exemplen kan göras många men idag tänkte jag snarare på en mera praktisk betydelse av ordspråket.
Att smida medan järnet är varmt, alltså att använda den redan uppvärmda ugnen till ytterligare ett bakverk än det enda jag tänkt från början.
Jag började med att baka matmuffins med pesto i till torsdagssoppan. De syns bakom sopptallriken. Receptet får du här. De är mycket goda så tveka inte att testa!
Matmuffins med pesto
6 st
ugnen 200 grader
 
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1 ägg
½ dl olja
1 dl turkisk yoghurt
2-3 tsk pesto
 
  • Värm ugnen och placera muffinsformar på en plåt.
  • Blanda de torra ingredienserna i en skål.
  • Rör sedan i ägget och de andra ingredienserna efter hand som de står ovan.
  • Blanda anabbt ihop smeten och rör inte för länge.
  • Fördela smeten i formarna.
  • Grädda mitt i ugnen i 25 minuter.
Broccoli- och tomatsoppa
2-3 port
 
2 msk olja
1 gul hackad lök
1 liten skivad purjolök
4 tärnade potatisar
½ broccolistånd i små buketter
2 dl tomatkross
8 dl vatten
2 grösaksbuljongtärningar
salt
peppar
persilja
  1. Värm oljan i en stekgryta och fräs löken.
  2. Tilsätt potatis och broccoli och fräs ytterligare en stund.
  3. Häll i tomatkross, vatten och buljongtärningar. 
  4. Koka tills potatisen är mjuk.
  5. Krydda och lägg i persilja efter smak.
När mina matmuffins var färdiga passade jag på att smida eftersom järnet redan var varmt. Jag skulle testa ett gluten- och laktosfritt mjöl från Mixwell och hittade ett recept på deras egen nätsida som jag anpassade så det passade mig idag. Bl.a. tog jag olja istället för smör och minskade sockermängden från 3 dl till 2 dl.

Gluten- och laktosfri chokladkaka

ca. 8 bitar

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ihop ägg och socker så att det blir lite pösigt. Blanda sedan ihop alla ingredienserna med en sked. rör försiktigt. Avsluta med oljan. Häll smeten i en smord form (ca 24 cm i diameter) med löstagbar kant.( Jag klädde min form med ett bakplåtspapper. )Grädda ca 25 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten

2 ägg
2 dl socker
1,5 dl Ljust mjölmix av typen glutenfri
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
Chokladkakan serverades efter soppan och tillbehören var clementinklyftor och en klick med matlagningsyoghurt blandad med vanilj. 
Förutom att baka och koka soppa har jag varit aktiv med skrivbordsarbete. Det är tur att det är höstlov den här veckan, så jag fått en chans att komma ifatt med allt dokumenterande en lärare ska utföra inom sitt arbete. Flera pärmar bar jag hem i fredags och igår, idag samt imorgon har jag därför jobbahemifråntid. Om någon trodde att jag har lov som barnen har så har ni "fått det om bakfoten". (Ytterligare ett ordspråk/talesätt som betyder att missförstå något.) 
Nu menar jag inte att klaga för jag har nu i några dagar kunnat sova lite längre på morgonen och fått äta frukost utan stress och det är verkligen skönt. Jag har även börjat sticka och det var ett tag sedan. Förra året stickade jag många raggsockar till barn och barnbarn men nu har jag annat på gång. Någon som kan gissa vad det ska bli?
 
Taggar: #mixwell, broccoli- och tomatsoppa, glutenfri chokladkaka, pestomuffins;

Kommentera inlägget här :