Red love

Så heter ett äpple som har ett alldeles rött fruktkött. Det fanns två sådana äpplen med i den mixade fruktkassen jag köpte i förra veckan. Jag kollade upp priset på den härligt röda frukten och fick fram att det kostar ca 8 kr för ett sådant. Vilket klipp det då var för mig när det ingick två sådana i en kasse med totalt 4 kg blandad frukt som jag betalade 50 kronor för. Att det sedan räknades som andrasortering var ingenting jag märkte av.
Idag tärnade jag ett halvt Red Love och blandade med skurna salladsblad och en handfull hackade valnötter. Detta fick bli en sallad till den veganska bönlasagnen jag gjorde till vår middag.
 
När lasagnen var klar räckte den till fyra stora portioner, m.a.o. blev det några matlådor förutom det som åts idag. 
Ingredienserna på bilden ovan använde jag till lasagnen och där kom även spenatpeston från igår till användning igen och inlagda auberginer som T. förärats fick också dyka med ner i grönsaksröran till lasagnen. Pastan var gjord på sojabönor och den krämiga gräddprodukten från Planti görs av havre. Tänk, vilka fantastiska livsmedel.
 Bönlasagne
4 port.
ugnen 175 grader
ca 30 minuter
 
2 msk olja att steka i
1 gul hackad lök
2 stora matskedar pesto
1 stor paprika i bitar
1 liten burk skivade champinjoner
1 liten burk inlagd aubergine
1 burk krossade tomater
salt
peppar
2 krm chilipeppar
1 tsk gurkmeja
½ förp. bönlasagne eller andra lasagneplattor
2 dl gräddprodukt, gärna Plantis
 
  1. Fräs löken en stund i oljan och häll sedan över peston.
  2. Tillsätt paprika, champinjoner, aubergine och de krossade tomaterna.
  3. Koka upp och låt röran/såsen småkoka i 15 minuter.
  4. Smaka av med kryddorna.
  5. Varva sedan röran med lasagneplattorna i en lämplig ugnsform. 
  6. Häll gräddprodukten på toppen.
  7. Grädda lasagnen mitt i ugnen i ca 30 minuter.
Den här rätten hade mycket smak och var krämig i sin konsistens, en fullträff enligt mig.
 
En lika stor fullträff hade en vegetarisk gryta som mina elever fick göra idag. De hade som uppgift att göra olika kycklingrätter och i ett av recepten bytte vi ut kycklingen mot Tzay som är en soyaprodukt.
En flicka sa när hon smakat: "Det är så gott att jag gråter". Kan en maträtt få ett bättre betyg?
Jag ska göra just den grytan som innehåller lite viltsmak från enbär och timjan, till helgen. Om du blir nyfiken så kommer receptet då.
 
Nu är kvällen sen och eftersom jag hade svårt att somna igår borde jag uppsöka sovläge ganska snart. Ser du John B får du gärna tipsa honom om att uppsöka det här huset nu.
 
Teckning av Vilhelm Pedersen visar Ole Lukøie från Hans Christian Andersens saga.
 
 
Taggar: #Planti, #bönlasagne, #risenta;

Kommentera inlägget här :