Recept i repris

Vissa maträtter är så goda att de dyker upp i repris. Så var det med dagens middag som innehöll potatismos med misofrästa champinjoner. Till det serverade jag lättstekt sparris. Så gott!
Bilden är från början av oktober där jag gjorde ett rotsaksmos istället för enbart potatismos till fräset. Misopastan som används i rätten är en japansk sojaprodukt. Rätten får en s.k. umamismak. Exempel på produkter, där smaken naturligt förstärks av umami är fisk, skaldjur, kött, svampar, vissa grönsaker (bland annat tomater, spenat, och selleri) eller grönt te samt jästa eller lagrade produkter som ost (lagrad) och sojasås.(enl. Wikipedia)
 
Misofrästa champinjoner
2-3 port.
200 g champinjoner i bitar
lite olja, till stekning
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 msk tamarinsoja eller annan soja
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk agavesirap 
1 tsk brun misopasta
salt och peppar
 
Fräs champinjonerna med vitlöken i olja. Blanda resten i en skål och häll det sedan över champinjonerna. Låt det småputtra några minuter.
 
 
 Då jag numera väljer att köpa 2:sorteringens grönsaker har jag inte har en susning om vad jag får, utan det är en kul utmaning att skapa mat utifrån kassens innehåll.
Dagens champinjoner och sparris var i hur bra skick som helst trots att de klassades som sekunda. I morgon blir det coleslaw av superfin spetskål som också kommer att räcka till kålsoppan senare i veckan. Så där går mina matsedelstankar när grönsakerna sätts i fokus. Annars tror jag att de flesta utgår från kött- eller fiskprodukterna när måltiderna ska planeras. Hur gör du själv?
Dagen hade nästan börjat övergå från dag till kväll när jag kom hem från jobbet idag. Att det är mörkt gör föstås sitt till och när det dessutom regnade kändes det skönt att komma inomhus i värmen.
Ett jobb som väntade mig var att klippa och klistra på etiketter på det senast buteljerade vinet som nu jäst färdigt. Egenodlade röda druvor blev vin i några flaskor och vita druvor från en "gård" i närheten hamnade i betydligt fler flaskor. Återanvändande av flaskor är förstås vad som gäller och jag har haft turen att få många sådana från olika festligheter jag varit inblandad i.
 
Ett påMACKANtips
Då vi tycker om ost på frukostbrödet och gärna skulle byta ut en del av den osten mot vegetabiliska alternativ, var det positivt med en produkt tillverkad av OATLY. Det handlar om en "färskost" som var väldigt lyckad. Bredbar som den är höll den även grönsakerna på plats. Det ryktas att det ska komma smaksatta varianter också.
 
Taggar: misofrästa champinjoner;

Kommentera inlägget här :