Arkiv Digital

Fars dag är det visst denna söndag. Därför önskar jag alla som har den positionen en bra fortsättning på dagen och hoppas ni haft det bra. När mina egna barn var små brukade deras far bli uppmärksammad med någon liten gåva, teckningar, extragod fika eller liknande där det oftast var jag som hade ett finger med i spelet. Likadant var det när min egen far levde, mamma bidrog till att dagen firades på ett eller annat sätt. Hur det är med Fars dag i dessa tider har jag ingen aning om, kanske den är på väg att fasas ut? Oavsett speciella dagar är pappor och mammor bra alla dagar.
 
Den här söndagen har jag lagt en hel del tid på att läsa i gamla kyrkböcker. Arkiv Digital har i två dagar haft prova-på-dagar för släktforskningsintresserade personer och det ville jag inte missa. Det finns så mycket att utläsa i det som vårt prästerskap antecknade i sina tjocka böcker förr. Ibland är det svårt att tyda handstilar men med envishet och tid brukar det lyckas.
Den första föreskriften om husförhörslängder och kyrkobokföring i Sverige utfärdades under 1620-talet men det tog några årtionden till innan det blev vanligt i alla församlingar i vårt avlånga land. Bilden visar böcker som finns på Stadsarkivet i Malmö där det också finns en möjlighet att forska om en svunnen tid.
I en av kyrkböckerna hittade jag uppgiften här nedanför. En rysning passerade i mig när jag läste det.
 
Med hand på papperet betyder antingen att personen inte var skrivkunnig eller för svag och okapabel att kunna skriva just då. Allså fick någon annan skriva namnteckningen som sedan bevittnades. I ovanstående fall tror jag att min släkting från förr inte kunde skriva eller läsa. Katekesen som alla skulle kunna på husförhören lärde man sig oftast att rabbla utantill. Så mycket annat behövde inte läsas av "vanligt folk". 
 
Lite mat i magen ska det snart bli och idag blir det rester från helgens middagar. Att bidraga till några sopberg vill jag inte. En matsedel från 1620 dök upp när jag surfade runt på nätet och enligt den var detta måndagsmat som serverades i mellersta Sverige. Blir ni sugna?
 
Måndag: Middag: ölsoppa eller äggsoppa, strömming, blötta gäddor.
Aftonmåltid: gröt, kokad sill, torsk.
 
Här är ett recept på ölsoppa eller ölsupa som det också hette. Receptet kommer från Statarmuseet i Skåne.

Ölsoppa
1.5 liter mjölk
3/4 kkp vetemjöl - ca 1.3 dl
2-3 kkp svagdricka - ca 3-4.5 dl
3-4 msk sirap
1/4 tsk ingefära
1/4 tsk salt

Mjölken kokas upp och avredas med mjölet, utrört i litet av mjölken och soppan får koka omkring 5 minuter. 
Dricka, sirap och kryddorna tillsättes och soppan får under kraftig vispning ännu uppkokas.






Taggar: Ölsoppa;

Kommentera inlägget här :