Som bollar rullar veckan vidare

Så gör även mitt experiment med mat som vandrar mellan dagarna. Gårdagens rest som hamnade i kylen var tomatsoppa där jag blandade ner toppingen av potatis, svamp och champinjoner. Någon som kommer ihåg?
Så här blev maten i dag:
Tomatsoppan värmdes i en kastrull med lika delar Tikka Masalasauce. Jag hade kunnat krydda med lite starka kryddor istället också. Men burken med den färdiga såsen kom för ett tag sedan i en Smakbox och passade bra att använda nu.
Jag kokade även 4 portioner quinoa. Hälften vandrar vidare till morgondagens middag, vad nu det ska bli?
Den andra hälften gjorde jag quinoabullar av. Receptet får du strax. Det blev även en pastawok av kokta makaroner, champinjoner, tärnade morötter och ett rivet äpple plus lite kryddor och färska örter. Lite kul variation på den vanliga pastan.
Quinoabullar
4 port.
2 port. kokt quinoa
1 förp. kokta vita bönor
1 riven morot
1 rivet äpple
1 ägg eller äggersättningspulver
1 dl ströbröd
salt
peppar
2 msk färsk klippt basilika
olja att steka i
 
Mixa de avrunna bönorna och blanda sedan alla ingredienserna. Låt smeten stå och svälla 5-10 minuter. Forma sedan små biffar eller bollar. Det går även att klicka ut i stekpannan. Stek i olja tills det blir en fin brun färg.
Foton från gamla tider
En mängd gamla släktfoton kom på posten idag. Det är inte så ofta man får gammaldags brev längre i vår moderna tid. Det ska bli kul att sammanföra bilderna med olika historier från svunnen tid. En och annan klurig bild var det också, som det kan behövas lite grävande kring innan allt faller på plats.
Ibland funderar jag över vårt sätt att lagra foton och dokument på datorer och olika sorters "molntjänster". Det gäller att säkerhetskopiera och även göra en del papperskopior för säkerhets skull. Tänk om allt försvinner. Ni har väl hört det där om att internet bara är eller var en fluga. 
Taggar: kedjematlagning1.3, quinoabullar;

Kommentera inlägget här :