Det ena blir till det andra som blir till det tredje.....

Den här veckan ska jag utmana mig själv med en variant av kedjematlagning där maten vandrar vidare från den ena dagen till den andra. Ja, inte all mat utan en rätt från ena dagen ska återkomma nästa dag o.s.v.
Idag hade vi raggmunkar och då gjorde jag en coleslaw till den. Den gjorde jag extra mycket av och tanken är därför att den ska bli utgångspunkten till morgondagens middag. 
 
Ni fattar principen va? 
En gång när jag gick min lärarutbildning fick vi lära oss om kedjematlagning och det har jag använt nu i många år. Så mycket tid och pengar det har sparat mig. Förberedelser, restanvändande, planering, hälsa och fantasi är mina ledord vad gäller matlagning. Det är som jag sagt många gånger, inte snålhet  - det är kunskap.
Några av säsongens rotsaker blev utgångspunkten till kvällens mat. Det var en måltid som inte kostade skjortan och gott blev det också. 
 
Raggmunkar
4 port.
2 rivna potatisar
1 riven morot
2,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
några varv på pepparkvarnen
5 dl av någon mjölkprodukt
2 ägg
0,5 dl rapsolja
 
Allt blandades i den ordning det står i receptet och vispades till en jämn, tjock smet. 
Sedan stektes ganska tunna raggmunkar av smeten.
Samtidigt som stekningen pågick gjorde jag en coleslaw som fick vänta en stund i kylen tills alla ragmunkarna stekts färdiga. Då plockades även lingonsylt fram. Vilken härlig husmanskost det blev!
Coleslaw
4-6 port.
1 riven morot
1 klyfta finskuren vitkål
3 dl matlagningsyoghurt
0,5 dl majonnäs
1 tsk senap
salt
peppar
 
Ja det var måndagsmaten! Hälften av raggmunkarna ligger nu i frysen för att kunna tinas upp någon dag då det passar med lite snabbmat. Coleslawen däremot väntar på att dyka upp med någon ny bekantskap på tisdagstallrikarna. Vad hade du serverat den till? I morgon får du veta vad jag väljer.
 
 

 
Nu är det dags att krypa till kojs. Efter en jobbig hostande förkylningsvecka åkte jag idag till min arbetsplats och gjorde mina timmar. Det fungerade, men fy sjutton vad orkeslös jag kände mig. Men det var bara att spotta i nävarna som det heter och efter en dos hostmedicin ska jag nu dundersova för att klara av även morgondagens undervisning. Min kära sambo däremot lär stanna hemma. Han tror att jag smittat honom men jag undrar om det verkligen är så? Å, visst är det så att manlig förkylning är många gånger värre än den vi kvinnor får.
 
 
Taggar: Raggmunkar, coleslaw, kedjematlagning1;

Kommentera inlägget här :