Semester 2017 - söndagsregn

Härligt väder med en bra temperatur var det igår precis som i fredags. Då hade vi hästskötsel i trädgården med barnbarn på besök. Två "dagisdagar" blev det här och vi hann med en hel del tillsammans. Nu är alltså gunghästen tvättad och ompysslad och har fått namnet Törnrosa. Det uttalades även en önskan om att hästen ska målas rosa. Ja, vi får se hur det blir med den saken
Lördagen inleddes med ett bygghandelsbesök och pakethämtande på ICA. Några nya sommarböcker har köpts och boken till vänster om Ruths resa kommer att bli min nästa bokvän. Sedan måste jag köpa den tredje delen i bokserien av Elena Ferrante, jag vill förstås veta hur det går för Elena och hennes barndomsvän Lila. 
På bordet står en glasburk med en solcell på locket. Den laddades under dagen och när mörkret omfamnat trädgården lyste en liten lampa upp den fina grekiska kyrkan jag ställt i burken. Den fick jag av mina flickor på min födelsedag en gång i början av 1990talet. Då besökte vi den ön Kefalonia som är otroligt vacker. Grekland är ett land med ett ö-rike som jag bara måste besöka igen. Sätts därför upp på min Bucketlist.
Idag har det alltså regnat och förutom bokläsande har jag fyllt lite burkar i köket. Det blev frökex, granola, inlagt lök och körsbärs/hallonsylt. Granolan går snabbt att göra och är inte bara god på frukostyoghurten utan passar även på en fruktsallad med glass. På det sättet provsmakades den till eftermiddagskaffet. Äpplena stektes med lite kanel, granolan ströddes på och så lite glass till det - supergott!
Granola
1 långpanna
 
1 dl hackade hasselnötter
1 dl solrosfrön
4 dl havregryn
1 dl riven kokos
1/2 dl naturella pumpakärnor
1/2 dl hela linfrön
1 dl vatten
2 msk honung
1 msk nyponpulver
2 msk agavesirap

1 dl torkade tranbär
 
  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Blanda nötter, havregryn, kokos, linfrö och pumpakärnor i en bunke.
  • Rör ihop vatten, honung och nyponpulver (eller kanel) i en skål. Ringla detta över havregrynsblandningen och blanda väl.
  • Fördela allt på en bakpappersklädd plåt. Ringla sirapen över blandningen Tillaga mitt i ugnen 15–20 minuter. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden. 
  • Rör ner tranbärer när blandningen svalnat. Förvara i en glas- eller plåtburk.
 
Innan jag stänger för idag...
 Jag såg ett litet klipp om att plantera en mangokärna som jag kände att det ska jag testa. En kärna delades därför på mitten och inuti den fanns en brun och platt kärna till. Den har jag nu lagt i en kruka som står uomhus. Undrar om det fungerar att driva fram en växt på detta sättet. 
En sak till....
 Vi tittade på film igår. Det görs bäst på en filmduk i ett rum som inte distraherar med annat. Vilken tur att vi har en sådan möjlighet här i huset. Tarzanfilmen från 2016 med Alexander Skarsgård i huvudrollen hade jag hört både bra och dåligt om men nog tyckte jag att den var helt ok. Den finns på Netflix om du har tillgång till det.
I början av 1960talet var jag på biomatiné i Nässjö med pappa. Vi såg då Tarzans son med Johnny Weismuller i huvudrollen. Jag kommer ihåg hur läskigt jag tyckte det var när flygplanet kraschade i djungeln men när jag nu tittar på det gamla klippet och jämför med den nya filmen så är det verkligen ljusår mellan dem. 
Taggar: Granola, Tarzan, inlagd lök;

Kommentera inlägget här :