Fortfarande semester 2017 - vin o sånt

Det regnade och droppade ute idag och jag som planerat att fortsätta bärplockandet. :(
Men av det blev det intet utan jag passade på att sila vinet istället och konkurrerade på så sätt med droppandet även här inne. Samtidigt var det ju något som ändå skulle göras.
Passade även på att se några avsnitt av årets säsong med Ernst. Måste erkänna att vissa idéer kan jag få av honom hur tokig han än kan tyckas ibland. Tyvärr uppskattade inte Tindra Ernst utan hon placerade sig framför paddan och tryckte sig tätt mot den tills programmet släcktes ner. Catpower!
Då regnandet pågick hela eftermiddagen blev min nästa sysselsättning att plocka fram strykbrädan och ladda med lite bra strykmusik på Spotify. När jag minskar på strykhögen gör jag det i 1 timme och det som hinns med hinns med. Resten får vara till nästa gång. På så sätt blir det ingen "tråkig uppgift".
 
Dagens middag
 
Med inspiration från nyaste numret av tidningen VEGO gjorde jag en grönsakssås med vita bönor i och serverade den till pastaskruvar. Såsen innehöll egenodlade körsbärstomater och egna färska kryddor. Snabbt gick det också att göra maten som blev en vegansk rätt. Medan pastan kokade gjordes såsen. Det räckte gott och väl till två personer och en lunchlåda. T. ska börja jobba igen och kan behöva få lite färgglad mat med sig. Jag har några lediga veckor kvar men i morgon blir det inte så ledigt eftersom jag ska ha barnbarnsdagis. Blir det regn kanske vi kan baka kanelbullar. Sådant brukar uppskattas!
Grönsaks- och bönsås
2-3 port.
 
olja att steka i
1 hackad gul lök
2 vitlöksklyftor
400 g grönsaker i bitar (jag hade tomater, paprika och grönkål)
2 krm chiliflakes
1 msk hackade färska kryddor
salt
peppar
1 förp. kokta vita bönor
lite vatten från pastakokningen
 
  1. Fräs löken i oljan i stekgryta.
  2. Tillsätt alla grönsakerna och fräs i ytterligare några minuter.
  3. Krydda och tryck lite på tomaterna så de vattnar sig. Ta gärna lite extra vatten från pastakokningen.
  4. Tillsätt bönorna och låt allt bli riktigt varmt.
 
Rectify
Så heter den serie vi tittar på för tillfället via Netflix. Den handlar om Daniel Holden som suttit i en dödscell i 19 år. Han blir frisläppt och ska anpassa sig i samhället men hans familj ska också anpassa sig till den nya situationen. Sedan är ju frågan om han är skyldig till det han satt i fängelse för. Just nu är det säsong 4 vi ser och eftersom det nu hunnit bli sen kväll är det nu dags att bänka sig i soffan. 
Taggar: grönsaks- och bönsås;

Kommentera inlägget här :