Näringsrikt, säsongsanpassat, färgrikt och gott

Vegetarian har jag varit i över 17 år och numera tenderar även veganmaten att få ta mer och mer plats här hemma. Det är inga problem med sådant då både jag och sambon T. verkar gillar samma sorts mat. Idag hamnade en hel del av veckans levererade rotsaker på middagstallrikarna. Supergott var det och en fägnad för både öga och gom. Det blev en vegansk tallrik med säsongens rotfrukter potatis, morötter, rödbetor och även purjolök och en hitrest avocado som fick vara med.
Rödbetsbiffar, morot- och potatismos, stekt purjolök och guacamole med hackade valnötter i.
 
Morötter och potatis skalades och skars i mindre bitar. Detta fick sedan koka mjukt i saltat vatten. Senare gjordes ett gott mos av rotsakerna och kryddades med salt och peppar. För att få rätt konsistens använde jag någon matsked matolja och havremjölk.
Smeten till biffarna påbörjades under tiden rotsakerna kokade och här får du receptet: 
Rödbetsbiffar
8-10 st.
4 råa, rivna rödbetor
400 g kokta vita bönor, mosade med en gaffel
1 dl havregryn
½ dl polentagryn eller majsstärkelse
2 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk salt
svartpeppar
olja att steka i
Alla ingredienserna blandades i en skål. Jag kramade ihop smeten med
det bästa redskapet som finns - rena händer.
Sedan var det lätt att forma biffar som stektes i l rapsolja tills de fått fin färg.
Purjolöken fick hänga med en stund i stekpannan.
 
Ja det var söndagens middag och därmed även måndagens lunchlådor. Under tiden jag fixade med maten ringde det på dörren och en leverans med produkter kom i en kyld låda. På bilden syns vad lådan innehöll. Ibland kan det vara bra att utsätta sig för sådant man egentligen inte tycker är det allra första man önskar sig att äta. I mitt fall är det tofu. Därför nappade jag när frågan kom ifall jag ville vara med och testa en middagsbox baserad på just denna produkt. Så nu ska här smakas. Vi kör igång med att i morgon göra en sötpotatispytt med grönsakerna på bilden och tofutärningar. Resten av produkterna ska jag utmana mig med att ha i olika rätter. Jag återkommer efter hand med om hur det går.
Igår var det ännu en dag i Småland med packande av mammas bohag i den lägenhet hon lämnat då hon flyttat till ett särskilt boende. Det hanns med en liten paus i arbetet och Åhlens i stadens mitt besöktes. De ska lägga ned sin butik och hade utförsäljning. Som om ödet tog tag i mig hade jag då plötsligt två fina muggar på en hylla framför mig. De var bara ett måste och köptes förstås och finns nu tillsammans med de andra 32 i min samling här i Skrivis hus. Visst var jag värd det? Så var även min dotter som dök upp i samma butik och hade turen att de två sista muggarna blev hennes. Förfaderns mugg till vänster blev direkt min nya favorit men Too-ticki är fin han också.
 

Kommentera inlägget här :