Ljuset kommer åter

För varje dag är det ljusare och ljusare under en allt längre tid. När jag lämnat min arbetsplats 16.30 de senaste månadernas måndagar har jag famlat mig fram genom ett mörkt rum då lyseknappen befunnit sig i fel ända av rummet. Idag var det inte mörkt utan endast halvmörker trots att klockan visade samma tid - 16.30. Det går alltså på rätt håll och är värt att noteras. Om 55 dagar är det sommartid som gäller igen och om det tycker jag inte utan vill ha "normaltid" året om. Kan vi inte ha en folkomröstning om detta? 
Idag fick jag omvärdera min åsikt om tofu
I går skrev jag om att tofu inte är det jag så gärna väljer att äta men att vi ändå ska testa sådana produkter här i Skrivis Hus under den närmaste tiden. Det gäller produkter från livsmedelsföretaget SoFine. Tofudag 1 var idag och det var en sötpotatispytt som tillagades. Alla ingredienserna fanns med i lådan som kom hem hit igår.
Bilden visar när tärnad sötpotatis och lök steks och snart är det dags för den marinerade tofun att hamna i stekgrytan. Därefter var det paprika, zucchini, blomkål, vitlök, citronsaft och svartpeppar som fick ta plats. Receptet var till fyra personer men jag halverade det och maten räckte ändå med råge till oss och nu finns även en lunchlåda laddad. 
Sötpotatispytt
2-3 portioner
olja till stekning
250 g tärnad sötpotatis
1 hackad gul lök
1 paket Tofu á la Minute
1 tärnad paprika
1 liten tärnad zucchini
150 g blomkål i buketter
1 hacka vitlöksklyfta
1 msk citronsaft
svartpeppar
lite klippt krasse till serveringen
Ja vad blev då omdömet?
 Maten gick snabbt att tillaga, luktade gott, såg god ut, hade en bra konsistens och smakade väldigt bra. Fyra på en femgradig skala får den veganska pytten och därmed gick tofun ledande ut ur rond 1.
Nu måste jag erkänna att vi fuskade lite och stekte varsitt ägg och tillsatte rödbetor på tallrikarna och fick då en ovo-vegetarisk måltid.
 
Nytt hushållstillskott
T. var på inköpshumör idag och kom hem med en groddlåda. Den har nu startat upp sin första groddproduktion av mungbönor. Vi har tidigare groddat i en vanlig glasburk med ett finmaskigt tyg över öppningen men nu ska det skötas mera proffsigt. Lådan köptes för 129 kronor på hälsokostaffären Life. Det överblivna vattnet som bildas i lådan kommer våra krukväxter att få. Ge tillbaka till naturen typ......
 
Vad blir det för mat resten av veckan?
Matsedel vecka 5, 2017
Måndag:  Sötpotatispytt
Fredag:   Tofuwook med broccoli ochcashewnötter 
Lördag:   Rester
Taggar: Sötpotatispytt;

Kommentera inlägget här :