Ord på papper och på vårt bord

Jag gillar att skriva och pussla med ord och sög därför verkligen åt mig av orden på omslagspapper som fanns på det 8-årskalas jag var på i helgen. Visst är det ett fantastiskt papper?
 
 
 
 
Kommande veckas matsedel ska pusslas ihop
 
 
Dagens leverans av 4 kg grönsaker av 2:a sorteringskvalitet, har nyss packats upp. Jag köpte "grisen i säcken" betalade 69 kronor och blev helnöjd. Idag fick vi följande godsaker varav det mesta var ekologiskt:
Lök, röd gul vit och purjo
potatis
gulbetor
morötter
rotselleri
zucchini
spetskål
tomater
paprika
citrongräs 
sallad
och 
persilja
 
Nu gäller det att pussla ihop goda maträtter till vårt lilla hushåll. Gröna, sköna maträtter som är fullspäckade med näring av alla de sorter. Jag känner att min redan vintertrötta kropp och knopp vill ha det. Kanske finns det någon rätt som även du nappar på?
 
Fredag Jag börjar med fredagen och då blir det en marockansk kryddrik soppa som heter Harira. I den kommer gul lök, morötter och persilja att få vara med.
 
Lördag Ett recept på rödbetsbollar ska testas men med gulbetor istället.Blir de lyckade har jag därmed en ny rätt till julbordet senare. En krämig potatissallad med senap i passar bra till bollarna. Tomater och sallad blir en extra färgklick på tallrikarna.
 
Söndag En zucchinipilaff har jag tänkt ska få glädja oss denna dag då det är andra advent. Här kommer gul lök, zucchini, morot och citrongräs få samsas med ris, kryddor russin och kikärter.
 
Måndag Pappa al pomodoro heter en tjock tomatsoppa från Toscana som ska stå på måndagsbordet. I den används tomater, gul lök, vitlök och persilja från dagens leverans. Soppan blir tjock då bröd rivs ner och får koka i soppan.
 
Tisdag En favorit från barndomen dyker upp här. Potatisbullar men med lite extra tillskott av morötter i ska bli så gott. Tillbehör blir förutom lingonsylt även rostat cashewhack och äppeltärningar.
 
Onsdag En pastarätt får det bli när onsdagen är här. Spaghetti av den fiberrika sorten och till det en krämig grönsakssås som innehåller purjolök, spetskål, rotselleri, vitlök, paprika och annat gott som får koka i en av Oatlys havregräddprodukter.
 
Torsdag Om det nu finns något kvar av det gröna som fanns i dagens kasse blir det perfekt att lägga på en vardagspizza. För det är en alltiettmåltid som kan göra det mesta till en fest.
 

Kommentera inlägget här :