Med en tår i ögat

Idag skulle min mamma ha fyllt 84 år. Inte kunde vi syskon tro att hon skulle missa den dagen, men så blev det. I april månad det här året drog hon sina sista andetag, efter mindre än ett år med snabbt accelererande demens och jobbiga saker som hon råkade ut för. 
Jag sitter nu vid mammas gamla slagbord som flyttat in till oss i Malmö. Till mitt kaffe njuter jag av en utav hennes favoritkakor, sirapsstänger. De bakades igår och kanske du kallar kakorna för kolakakor men för mig heter de alltid sirapsstänger.
Mamma var den där husmoderliga mamman som lagade god mat, bakade, syltade, saftade, sydde, stickade, städade och alltid var sysselsatt med att sköta om familjen. Det är så jag väljer att komma ihåg henne, det är så hon satt mest avtryck i mig. Jag har delat hennes hushållsintressen från unga barnsben och gör så än idag fast med mycket äldre ben. Hennes tillsammans med min farmors kunskaper finns i mig och har som jag vet vandrat över även till nästa generation. Jag har och kommer alltid att förvalta detta väl och mixa det med mina egna kunskaper och erfarenheter.
Därför vill jag tacka dig kära mamma för det du delade med dig av till oss runt omkring dig. Samtidigt önskar jag att du öppnat dig och delat med dig mer av din egen person, historia och vilja. 
För ett år sedan besöktes mamma på det boende i Småland som var hennes sista hem. Hon uppvaktades med presenter, smörgåsar och kakor. Allt som traditionen varit i familjen. Vi brukade ofta göra rulltårtsbakelser, alltså en skiva rulltårta med frukt och grädde. Men just den där dagen blev hon lite besviken för hon ville ha vanlig tårta. Hon klarade inte av eller orkade inte läsa så jag läste ett av de fina korten hon fick. Det blev en stund av samförstånd och jag är glad att vi syskon var där inte bara den dagen utan så mycket av hennes svåra sista period i livet.
Nu när vi syskon tagit hand om mammas ägodelar så dök det upp ett morsdagskort jag gett henne i maj 1963. Då gick jag i första klass i Nässjö där familjen bodde vid den tiden. Detta kort kommer jag inte ihåg tillblivelsen av men det var kul att hon sparat det. Förutom att få se det igen kan jag konstatera att mitt kunnande på den konstnärliga sidan är ungefär på samma nivå nu som då, men att jag tyckte om att skriva redan då det kommer jag ihåg. Dessutom blev jag glad för att det var djuren jag skrev om, de vänliga djuren. 
 
Mammas sirapsstänger
ca. 25 st.
 
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk mörk sirap
2½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
  1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg ett plåtpapper på en plåt.
  2. Rör smör, sirap och socker smidigt.
  3. Blanda alla torra ingredienser för sig och arbeta sedan allt till en deg.
  4. Dela degen i två bitar som rullas ut till två rullar. De ska vara lika långa som plåtens långsida.
  5. Platta till längderna något och sätt sedan in plåten mitt i ugnen.
  6. Grädda ca. 20 minuter. 
  7. När kakorna fått fin färg skärs de i sneda bitar. 
  8. Kakorna stelnar när de kallnat.
OBS! Den som bakat har första tjing att smaka på kantbitarna. 
 
Taggar: sirapsstänger;

Kommentera inlägget här :