Mat ska skapas, inte kopieras

Mellan åren 1985 och 1990 var jag tillsammans med några andra "matglada tjejer" deltagare i en liten gourmetklubb. Detta var innan jag flyttade till Skåne vilket skedde i december 1989. Den sista matlagningsträffen för min del skedde i mars 1990 då jag for upp till Småland, för en sådan träff ville jag inte missa.
Nu inför dagens nyårsmiddag plockade jag åter fram den digra högen med recept jag sparat från alla gourmetträffar vi hade. De fick då ligga till grund för kvällens avverkade goda trerätters middag.
Då det begav sig var det Pia, Lena, Carin, Tine, Inger, Eva och någon gång Gudrun eller någon annan som fick komma till dukat bord och bara njuta av all god mat med vin eller andra drycker till. Vi hade alltid tre eller fyra rätter och vi delade på kostnaderna innan det var dags att ta sig hem mätt och glad. Den första träffen var hos mig  i april 1985 och då kostade kalaset 51.25 per person, inklusive drycker.
När jag idag bläddrade bland recepten dök det upp några visa ord som Pia haft med i ett recepthäfte i augusti 1988.
 
 Jag letade upp varifrån de kloka orden kommit ursprungligen och fick veta att kocken Tore Wretman sagt dem någon gång under sin långa "spisgärning". 
Då jag varken planerat, gjort speciella inköp eller så inför dagens nyårsmiddag sökte jag i de gamla recepthäftena efter inspiration. En soppa som jag bjöd på våren 1989 fick bli vår förrätt. Den serverades med parmesankakor jag hade i frysen och hembakat julknäcke med ost på.
Nyhyttans löksoppa
4 vanliga portioner eller 6 förrättsportioner
 
3 stora skivade lökar
1 strimlad purjolök
1 skivad morot
 1 msk olja
1,2 liter grönsaksbuljong
½ tsk salt
svartpeppar
3 msk chilisås
1 dl creme fraiche (Oatlys)
soja
  1. Fräs lök och morot i olja i en kastrull tills det mjuknar.
  2. Häll på buljongen och koka i 10 minuter.
  3. Krydda samt tillsätt chilisås och creme fraiche. Smaka av med soja. 
 
Huvudrätten
Carin hade i  mars 1986 bjudit oss på en jägargryta och den föll jag för idag. Dock med ändringen att något kött skulle inte bli aktuellt för oss vegetarianer här i huset (matvanorna har ändrats med tiden).
Receptet förändrades och det blev en sojaprodukt istället. Grädden byttes mot Oatlys havregrädde och champinjonerna mot gula kantareller som plockats vid någon småländsk skogsväg. Ursprungsreceptet finns på en broschyr som kan ha varit utgiven av Arla.
 
Till grytan serverades en smakrik bulgur/grynblandning min dotter placerat i en jullåda vi fick av henne. Drycken var från ett litet bryggeri utanför Eslöv. Det smakade bra med en ljus ale till maten.
Känslan av rustik vintermat förstärktes ytterligare med en klick lingonsylt på tallriken.
Vi hade en dessert också, chokladpudding med glass och frukt - enkelt och gott men sedan var jag proppmätt.
 
Det här inlägget har tagit flera timmar att få till då blogg.se verkar ha haft problem ikväll. Nu håller jag tummarna att det fungerar igen.
Jag avslutar med att önska mina läsare Ett Gott Nytt År och väljer att göra det med några bilder på mina goa barnbarn. Vi träffades senast i fredags på en släktträff i Växjö där det bjöds på mycket och god mat i en varm och trevlig miljö. Tack Stefan och Lena för allt fint ni ordnat!
 
Hur jag än försökte lyckades jag inte få med alla sex barnbarnen på en och samma bild.
 


Taggar: Nyhyttans löksoppa;

Kommentera inlägget här :