Det blommar för fullt

Det är juldagskväll 2017 i Malmö. Utanför köket finns en trappa där det fortfarande står några sommarkrukor och där blommar det för fullt. Ur led är alltså tiden!
Ett dygn med snö hade vi för några veckor sedan och någon enstaka minusgrad har det varit men växterna är ihärdiga och vägrar ge upp.
 
Inne i stugvärmen har vi idag varit slöa som sig bör en juldag. Filmen Fanny och Alexander med sina nästan 4 timmars speltid började vi titta på igår och idag har vi sett den färdigt. Nog är det ett måste att som svensk ha sett den fyrfaldigt Oscarsbelönade filmen gjord av Ingmar Bergman. 2018 är det 100 år sedan filmregissören Bergman föddes och massor av filmer och andra produktioner gjorde han. En hel del tunga, lite dystra verk som kräver mycket av sin tittares koncentration gjordes och han var ofta en nyskapare inom film och teater. Just filmen Fanny och Alexander såg jag första gången på bio 1983 tillsammans med min dåvarande svärmor. Hårda trästolar var det  kommer jag ihåg, men två pauser var inlagda för bensträckarmöjlighet.
Idag satt jag betydligt bekvämare.
 
Ett litet tips
 Glöggen kan inte bara drickas utan är även bl.a. god att smaksätta frukostyoghurten med. Jag tog idag tranbärsglögg och nässeltopping plus banan i våra frukostskålar. Riktigt gott.
 
4 dl naturell yoghurt
3 msk glögg
 1 mosad banan
2 msk nässeltopping
 
Här är ingredienserna i den glutenfria toppingen: 
Pumpafrö, Solrosfrö, linfrö, Nyponskalsbitar 12%, Tranbär 12% (Tranbär 60%, socker, solrosolja), Kanel 2%, Nässlor 2%.
Vill du veta mer om den goda produkten så läs här.
Taggar: Fanny och Alexander;

Kommentera inlägget här :