Mängder med tonåringar

Nu har terminen kommit igång och jag har en massa tonåringar omkring mig hela dagarna. Idag var det 20 st. som vid ett och samma tillfälle komponerade egna matbröd utan färdigt recept. Det var en aning trångt i hemkunskapsköket men glädjen var hög och brödet jäste snabbt i värmen. De andra arbetspassen har bestått av 14-16 elever per gång och det är lite lättare att ha kontrollen då eller att hjälpa till om det behövs. Förhoppningsvis kan vi göra lite omfördelningar i grupperna så nästa vecka ger mig en bättre arbetssituation.
 
Bakat har jag gjort hemma också den här veckan. Det finns så många bra recept i den hemkunskapsbok vi använder och jag tar ofta till dem på hemmaplan vid behov. Ett av många favoritrecept plockades fram i söndags. Spröda havrekex bakade med smör är rena lyxen till en god ost. Dessutom var det tomt på kexfronten i våra plåtburkar.
- Har vi inga kex, fick jag höra.
Men nu är det påfyllt igen.
Bilden visar en dubbel sats av receptet.
Spöda havrekex
ca. 25 st.
Ugnen  200º
 
75 g smör
½ dl mjölk
1½ dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kryddor som kummin eller timjan
ev. 1 tsk socker
1 krm salt
  1. Ugnen värms och bakplåtspapper placeras på en plåt.
  2. Smöret smälts i en kastrull.
  3. Kastrullen tas från värmen och mjölken tillsätts i smöret. 
  4. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  5. Häll över smörblandningen och blanda snabbt med en sked.
  6. Ta upp degen på en bänk och arbeta den lite till en deg.
  7. Kavla ut degen till en rektangel.
  8. Skär med hjälp av en degskrapa eller en sporre degen i 25 bitar som flyttas över plåten. 
  9. Nagga bitarna med en gaffel.
  10. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter.
Matsedel vecka 34
Nu när semestern är över är det bra med ordning beträffande matsedlar då det ska göras matlådor och sådant också. Ibland blir det planering från eget huvud och ibland från någon matkasseleverantör. Den här veckan kör vi eget.
 
 
Måndag. Grov pizza med spenat, champinjoner, oliver och annat gott.
Jag gjorde en deg på 5 dl vatten,1 pkt jäst, 3 msk olja, lite salt, 1 tsk honung, 2 dl grahamsmjöl och vetemjöl tills degen inte kladdade. Efter jäsningen delades degen i 3 delar varav två kavlades ut till stora pizzor och den tredje blev till 2 baguetter. En tomatsås kokades med lök, krossade tomater, hackad paprika och kryddor. Såsen plus diverse godsaker hamnade på pizzorna som snabbt gräddades i ugnen. Baguetterna fick bli till frukostbröd. En god start på veckan!
Kvällsgott. Vi provsmakade en smarrig veganglass med vaniljglass. Till den hade jag mjukstekt äppeltärningar i lite olja och honung, plus kanel. Mmmmm
 
Tisdag. Tomatsoppa med fetaost och solrosfrön. Squashpannkakor med lingonsylt.
Jag har fått två bamsesquash av en kollega. Vikten på storheterna var 1,6 kg. 200 gram använde jag idag till pannkakorna. Det räckte både till två personer efter soppan och till en matlåda.
Squashpannkakor
3-4 port
 
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 dl mjölk
2 ägg
4 dl riven squash
½ dl rapsolja 
Blanda smeten i ordningen som de står på listan. Stek pannkakorna. Servera med lingonsylt.
Ingredienserna till dagens soppa är framplockade. En del fanns med i den fina mat/dryckeskorg som T. fick när han fyllde år nyligen. Löken, vitlöken och en stor grillad inlagd paprika hackades och frästes i en stekgryta. Sedan tillsattes 400 g tomatkross och lika mycket vatten samt en buljongtärning plus kryddor. Kokning i 10 minuter tog vid och sedan var soppan färdig att servera.
 
Resten av veckan är det planerat att följande ska tillagas, ge oss näring och styrka samt matglädje.
Onsdag. Squashpasta med mandelpesto.
Det gäller ju att passa på med squashmat nu när tillgången är stor. Till den blir det mandelpesto som vi fick av min yngste son när han var här för några veckor sedan. Han hade köpt den på Gotland och jag ska försöka göra en egen look-alike nu när burken börjar ta slut. Det visade sig vara en väldigt god produkt. Återkommer med resultatet i morgon.
Torsdag. Pastagratäng med bönbiffar.
En ny kökspryl kom in i huset i helgen och den ska testas till vegetariska biffar. Det är en hamburgerpress men måste väl fungera även på andra livsmedel. Vi får se!
Fredag. Rostade rotfrukter i ugnen, svampsås och bönbiffar.
Tanken är att det ska vara biffar över från torsdagen och då går fredagsmiddagen snabbt att göra. 
Lördag. Jag är öppen för matöverraskning från min allra närmaste omgivning. Kanske uppfattas vinken av någon.
;))
Söndag. Dags för ny matsedel.
 
 
Taggar: squashpannkakor;

Kommentera inlägget här :