Kick-off och Grön kasse

Med havet som granne och utbyte av kunskap, är sådant man kan läsa på den webbsida som finns för Falsterbo kursgård. Det är den plats där jag har tillbringat två arbetsdagar med jobbet. Vi har tänkt, planerat, visionerat och sådant som man gör när ett nytt läsår startar. Allt varvat med god mat.
 När vi kom till kursgården igår fick vi välja varsitt kort som fanns på ett bord och som avslutning idag skulle vi berätta varför vi tog just det kortet. I mitt fall tittade jag inte på vad som fanns att välja mellan utan det var ett kort som valde mig.
Min förklaring till valet blev att för sin hälsas skull är det bra att dra ner på takten ibland och inte glömma återhämtningen. Det kan betyda att ambitionen får vila lite då och då. Likt katten som tar sina micropauser men ändå har lite koll på vad som händer i omgivningarna. Sysslorna springer ju inte ifrån mig. Undermedvetet tror jag att valet kom sig av att förra läsåret var det jobbigaste jag någonsin upplevt under mina tjänsteår som lärare. När semestern kom var det precis i rättan tid annars hade jag nog brakat ihop.
Den här sommaren har jag funderat mycket på vad jag vill göra med mitt liv i fortsättningen, hur länge jag vill yrkesarbeta och om det nödvändigtvis måste vara inom skolan. Med några år kvar till pensionen är det ju tyvärr så att några års "slit" till kan betyda en hel del i pensionärsplånboken. Visst pengar är inte allt - men en hel del ändå.
Det finns numera många olika leverantörer av matkassar som kan fås hem till dörren. Jag har testat flera av dem och igår provade jag den som kallas för Gröna kassen. Den har som sina värdeord kvalité, hälsa, miljö och rättvisa. Kassarna med sitt innehåll som finns i flera hushållsstorlekar är till 90% ekologiska. Alla är de vegetariska och jag fick hem en som var ämnad till ett litet hushåll och var vegansk samt glutenfri. Förutom själva kassen med sitt komponerade middagsinnehåll för 4 dagar köpte jag en mixad frukt/grönsakspåse. Första måltiden tillagades till gårdagens kvällsmåltid. Det var en Spaghetti med sojagräddesås och frasigt stekt tofu som innehöll soltorkade tomater.
 Pastan är gjord av rismjöl.
Receptet och kassens innehåll var till en person per måltid men jag dubblade receptet och det blev mat till oss två här, plus en lunchlåda förutom av såsen som tog slut. Den var för övrigt väldigt god. Såsen innehöll Näringsjäst som bl.a säljs under namnet Bjäst. Det är en flingor av inaktiv jäst med en ostliknande smak. Mycket god i mat där man inte vill ha animaliska produkter.
Vegansk ljus sås till pastan
2 port.
1 msk olja 
1 vitlöksklyfta
1 tärnad paprika
250 ml vegansk grädde (sojagrädde)
2 msk näringsjäst
salt
peppar
 
Hacka vitlöken och fräs den i oljan med paprikan.
Slå över grädden och näringsjästen. Koka upp.
Krydda.
 
Tillsammans med den kokta rispastan och stekta tomattofun och lite grönsaker kan jag lova att det var både gott och mycket mättande.
 
Nu är det återigen kväll och jag ska plocka fram resterna av en potatissallad som gjordes i förrgår. Till den blir det en variant av en halloumirätt med pumpakärnor och en vinägrette. Jag tackar en granne för recepttipset, ska bli spännande att testa!
Här en bild på min tolkning av receptet i länken ovan.
 

Kommentera inlägget här :