Julmust, gröt och torkade äppelbitar

Precis det plus lite till innehöll matbrödet jag slängde ihop under lördagen. Efter jäsningen hällde jag bara degen,  som var ganska kladdig, i en långpanna och gräddade det. Minimalt med arbete och kylskåpsrensning resulterade i ett mycket gott bröd. 
Inte kylskåpsrensning men väl äppelträdsrensning ledde till en gryta mos. Bitarna av äpplen hamnade i en gryta med 1 dl vatten och fick sedan koka så de mjuknade innan jag mosade dem med en potatisstöt. Lite socker och kanel blandades i och gav ett svagt ljusbrunt mos med lite bitar i. Så vill jag att att hemmamos ska vara. Jag hällde upp det i små plastburkar och nu förvaras det i frysen. På så sätt behövs inga konserveringsmedel eller annat tjafs. Äkta vara är bäst!
På tal om äkta vara så smakade jag på en fantastiskt god choklad i fredags. Den ingick i den senast levererade Smakboxen.  Liten men naggande god var chokladen som fick sällskap av ett glas Whisky i fredags.
I Smakboxen fanns även en förpackning med en bulgurblandning. Ett nytt uppskattat tillbehör till våra måltider. Bulgur, gröna linser och pumpakärnor fungerade hur bra som helst tillsammans och i igår blev det premiär för Risentas hit när jag gjorde en quorngryta till middag.
Grytan bestod av en tomatsoppsrest som förstärktes med lök, broccoli, quornbitar, lök, kokosmjölk och kryddor.
Så här blev resultatet.
Både igår och idag har jag brottats med gamla rosor och växter som nu förpassats till skräphögen. Stenrabatten börjar bli färdig. Två källarfönster blottades och släpper nu in ljus i källarrummen igen. Jag passade på att putsa dem vilket inte skett på flera år då de blockerats av taggiga buskar. Nu återstår att göra eller införskaffa stora krukor där någon form av växter ska vara för att inte det ska bli för sterilt framför huset. De gamla krukorna som står där nu får inte heller vara med längre då de har sett bättre dagar och inte håller tätt längre. Jag känner mig nöjd med arbetet och det känns i musklerna att rötterna inte gärna ville förlora.
'
Söndagens middag blev en tomat-och mozarellapaj med tzatsiki. I fredags fick vi hemleverans från MatHem.se. Jag har sagt det förut men säger det igen. Att handla sin mat på nätet är så himla skönt, tidsbesparande och ja, bara helt toppen! Den här gången köpte jag bl.a. en kasse med 4 kg grönsaker som räknades som 2:a sortering. Det mesta var ekologiskt och förutom någon enstaka brun fläck eller mjukt parti så fick jag för 50 kronor en enorm valuta för inköpet. Kassen innehöll gula och röda tomater (de gula hamnade i dagens paj) , paprikor, gul lök, purjolök, sparris, champinjoner, avocado, gräslök, sallad, lime, citron och gurka. Alla dessa godsaker har nu omvandlats till ingredienser i den kommande veckans matsedel för våra middagar. 
Jag känner mig verkligen som den där planetskötaren och det är en behaglig känslaför själen, magen och för plånboken.
Matsedel vecka 35 - 2017
Måndag: Kikärtsgryta med lime och kokos. Äpple med crunch i glas.
Tisdag: Saffranspasta med sparris och äggklyftor.
Onsdag: Ratatouille, falafel och stekpannebröd.
Torsdag: Morotssoppa med kokos och pestomuffins.
Fredag: Rödbetsbiffar, potatisklyftor och kall bearnaise. Päronkaka med glass.
Lördag: Panerad tofu med stuvad potatis och frästa grönsaker.
 
 

Kommentera inlägget här :