Jag är redo

Idag har jag köpt en riktig regnjacka. Inte sedan jag var barn har jag haft en galonjacka som ska tåla vatten till 100%. Därför är jag nu redo för utevistelse i regnväder. Det är alltid så trist när en s.k. regnjacka först håller tätt och sedan börjar den släppa igenom vattnet ändå. Nu satsade jag på en jacka från Didriksons och det ska väl vara ganska bra kvalitet. Vi ses i vattenpölarna!
Efter shoppingen plockade jag våra goda blå vindruvor i växthuset och det blev den största skörden hittills av den sorten. Efter rensandet så satte jag en vinsats av bären som nu ska jäsa i några veckor. Några bär slank in i munnen under hanteringen och de var söta och saftrika.
Av bara farten plockades också några mogna äpplen. Skördetider är lyckotider för en trädgårdsälskare och idag blev det en mjuk fruktkaka av äpplen plus några nektariner som fanns i fruktskålen.
Frukt från trädgården smakar toppen!
Äppelkaka
ca 20 bitar
Ugnen 200°
 200 g mjukt smör
2½ dl socker
4 ägg
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
4 äpplen (eller andra frukter)
2 msk strösocker
2 tsk kanel
  1. Förbered en mindre långpanna eller form med måtten 25x35 cm. 
  2. Rör smör och socker poröst.
  3. Tillsätt ett ägg i taget under orörning.
  4. Blanda i mjöl och bakpulver.
  5. Tillsätt mjölken och bred sedan ut smeten i formen.
  6. Skär frukten i klyftor som fördelas på smeten.
  7. Pudra över socker och kanel.
  8. Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 30 minuter
 
Taggar: äppelkaka i långpanna;

Kommentera inlägget här :