Hvens Whiskydestilleri och annat trevligt

Allt började med en flaska.
 När jag fyllde år vid midsommar fick jag en flaska god Whisky av min kära sambo. Då föddes tanken att åka till platsen där den tillverkats och att det skulle vara en trevlig upplevelse när T. fyllde år. Därför gjorde jag som man numera gör, sökte på nätet. Där fann jag och där bokades ett dygns vistelse på Hvens destilleri i Backafallsbyn på just Ven. Det gamla sättet att stava öns namn med H används inte så ofta längre men nog ser det betydligt trevligare ut och känns helt rätt i detta sammanhang.
Så var det dags för resan....
Vi tog oss till Landskrona i söndags morse för en knapp vecka sedan och hade då våra cyklar hängande på bilen. Sedan blev det en färjetur över till ön Ven. Turen tog bara 30 minuter.
 
De flesta som åker till den lilla och fina ön hyr trampfordon där men jag tyckte det var perfekt att ha med oss egna cyklar. Det blåser en hel del på ön men det är vi som bor i Skåne vana vid. Höjdskillnaden är ca. 40 meter mellan havet och högsta punkten på Ven och överallt möts man av cyklande människor i alla åldrar. Det finns lite bilar men det är ingenting som stör. Turistattraktionerna som vi besökte var bl.a.:
S:t Ibbs kyrka som är från 1200-talet och ligger vackert på höjden. 
Att cykla nedför Kyrkbacken till hamnen gick ju an.
Men att sedan ta sig uppåt igen var lite jobbigare. En av öns fyrar syns med Danmark i bakgrunden.
Där regnade det men vi slapp just de dropparna.
Anis galleri fick en påhälsning och en fin tavla köptes till födelsedagsmannen. Jag som älskar armband fick med mig ett sådant av koppar också. ;) Jag vill även tacka det trevliga konstnärsparet Ann-Sofi och Nils för pratstunden kring kaffebordet.
Vi cyklade även till Nämndemansgården som nu drivs som en hembygdsgård. Den äldsta vita delen är från 1700-talet och gården har förutom byggherren bebotts av samma familj i sju generationer. I början av 1990-talet flyttade den sista boende därifrån och då tog hembygdsföreningen över gården. Den ser ut som den gjorde vid det tillfället och där fanns mycket att se och förundras över. 
Här sitter T. utanför ett bageri som bakar sitt bröd med Hvendurum. Ett gott mjöl som ger en speciell smak används i deras bakverk. Försäljningen sker i ett vasstaksförsett hus och genom en öppen halvdörr får man sina köpta varor. Det syns spegla sig i fönstret på bilden. Kanelsnäckorna var goda till kaffet och ett mellangrovt bröd köptes med hem. Jag fann en artikel om bageriet som kan läsas här.
Tycho Brahe
1546-1601
En person som verkligen förknippas med Ven är vetenskapsmannen Tycho Brahe som fick ön i förläning av Danmark. Han byggde ett observaratorium där han studerade himlen och dess planeter. Han hade s.a.s. "näsa för" att vilja lära sig om hur saker och ting hängde ihop. Läs mer om Tycho Brahemuseet här.
Vi fick uppleva en ljusshow i det som en gång var hans observatorium och förundras än mer av hur människor såg på jorden och himlavalvet för många hundra år sedan. För det är väl ingen som tror att jorden är platt längre? Tychos forskning visade på raka motsatsen om vad man då trodde och hade säkert många ovänner som skulle övertygas.
 Platsen där vi bodde, åt och drack. Fyrstjärnigt var det och vi var helnöjda. Boender var i små stugor och där tog vi en eftermiddagsdrink på trappan. Drycken fanns i husets minibar. Där fanns även kaffe och choklad.
En katt bland hermelinerna kändes det som när det inte fanns destilleriets egen whisky i kylen utan en av ett annat märke. Den egna fanns dock tillsammans med andra sorter i den stora baren i huvudbyggnaden.
Flera måltider hann vi med på platsen och allt var lika gott! 
Lunch, middag och även frukost dagen därpå. Mycket servicepersonal som kunde sitt jobb och fullsatt med gäster var det.
Jag kan inte tänka mig annat än att sätta full pott i betyg för hela resan och så gjorde jag även på destilleriets sida.
Några bilder från den förträffliga guidningen bjuder jag på här:
Hygienen var viktig när vi nyfikna fick träda in en lagringslokal.
Ett kul experiment görs med musiklyssnande whisky. I 5 månader har nu olika sorters musik strömmat in i tunnorna via hörlurar. Tanken är att se om man kan påverka smaken på den goda drycken. Jag var tvungen att testa om det verkligen var musik i lurarna och så var det.
T.skulle passa som whiskykontrollant.
Skylt utanför en av destilleriets lokaler
Vi fick lära oss om drykestillverkningens huvud, hjärta och svans när doftprover skickades runt bland alla oss som gick den guidade rundturen på Hvens destilleri.

LIVETS VATTEN ÄR SINGLE MALT, NJUT LÄNGE OCH OFTA

Taggar: Backafallsbyn på Hven, Nämndemansgården Ven, Spirit of Hven;

Kommentera inlägget här :