Delad börda är dubbel glädje

Sensommar eller höst, kalla det vad du vill men det är en härlig tid som råder nu. Synd är det bara att inte vara ledig mer och kunna njuta fullt ut. Det gäller alltså att som alltid ta till vara och se de små sakerna i helheten.
 
När jag kom hem idag möttes jag av ett vackert spindelnät utanför ytterdörren. Så fint det var när regndropparna fastnat i det och spindelns vävarförmåga syntes så mycket tydligare. Vilket naturens under jag kunde skåda!
Kaffesugen som jag var stegade jag direkt in till köket och satte på bryggaren. Fram med två av de härliga Muminmuggarna på bordet och en påse provkaffe från senaste Smartboxlådan. Det kommer från Sofiero Kafferosteri och idag fick det bli en påse mörkt Skånerostat kaffe.
Jag bara älskar alla underfundiga figurer från Tove Janssons böcker. En sak som jag flera gånger funderat på när muggen med Hattifnattarna tas fram, är hur de beter sig när de ska nå sina kaffekoppar som är i knäna.
Kupade händer
När jag ska lära mina elever hur mycket frukt, grönsaker och rotfrukter vi behöver äta varje dag, för att få näring därifrån, använder jag mig av detta råd:
Så mycket som mina händer rymmer av det gröna är bra att äta varje dag. Små barn har mindre händer och vuxna har större och så blir ju även portionerna på tallrikarna. För en vuxen motsvarar det ca. 500 g på en dag. Samma tankesätt bör gälla annat som sötsaker och drycker också. Dock är kupade händer långt för mycket att äta vid ett och samma tillfälle enligt mitt sätt att se på saken. Det går förstås att helt avstå men OM man nödvändigtvis vill äta/dricka sött så skona barnen från att få för mycket och föregå gärna som vuxen med gott exempel. Om någon tar illa upp så ber jag om ursäkt.
Kalorier (energi) finns ju även i öl och idag tog vi varsitt glas alkoholfri öl till middagen. Jag plockade fram glas från min tid som restaurangägare och kock. Lite nostalgiska minnen rusade snabbt genom huvudet, för så blir det lätt vid åsynen av vissa saker.
På bordet står dels den alkoholfria ölen Störtebeker där 1 dl ger 20 kcal och en starköl där motsvarande mängd ger 48 kcal. Den alkoholfria smakade riktigt bra och fungerade fint till maten medan den starkare ölen får vänta till vårt "fredagsmys".
Färgrik regnbågsmat
Alla dessa vackra grönsaker och frukter gör mig så glad när de plockas fram för att beredas till måltider. Idag var det kålrabbi, äpple, lök, squash, ingefära, paprika samt även champinjoner som fick bli till en ratatouille. Egenodlad oregano gav kryddsmak förutom salt och peppar. Lätt och snabbt att göra!
Falafel är inte heller svårt om en matberedare eller mixer används. Jag använde det här receptet och det ger toppengoda bollar. Tillbehöret blev bröd och lite tzatsiki. Extra trevligt var det vid spisen då T. stod för stekningen medan jag gjorde förberedelserna. Delad börda är dubbel glädje.
Gårdagens middag var extra färgrik och vacker och väldigt god. Färsk rödbetsfärgad pasta blev färdig på några få minuter. Ägg kokades och halverades. Sparris frästes och saltades samt pepprades lite. Så var det den goda saffranssåsen. Det här är rena festmaten som kommer att göras flera gånger.
Saffranssås
3-4 port.
 
1 msk olja
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
2 hackade tomater
4 dl matlagningsgrädde
½ paket saffran
salt 
peppar
  • Fräs löken i olja.
  • Tillsätt sedan tomater, grädde och saffran.
  • Koka i några minuter på medelvärme och smaka sedan av med salt och peppar.
 
Taggar: Saffranssås;

Kommentera inlägget här :