Med hand på papperet

 
Idag är vi många som tar för självklart att kunna läsa och skriva. Jag skriver just nu och du kan läsa det - om du vill.
Men det är inte så många generationer tillbaka då det inte var självklart att kunna läsa och skriva, det fanns en tid då man på sin höjd kunde skriva sitt namn och resten fick man lära sig utantill. En tid då det var viktigt att kunna rabbla katekesen och psalmverser. För detta skulle prästen kontrollera vid husförhören.
Under ett antal år nu har jag sysslat med släktforskning på båda mina föräldrars sidor. Spännande information går det att få fram och långt mer än bara namn och årtal. Anledning till min fundering idag är att jag framför mig har dokument om två släktingar från Blekinge. Det är hämtat från ett kyrkoarkiv i Hjortsberga och handlar om barn födda 1863-1896. Hjortsberga ligger 1 mil öster om Ronneby och dess kyrka tros vara Blekinges äldsta, från 1200-talet. Intill kyrkan finns ett gods som heter Johannishus. I närheten av detta föddes  min mormors mor Gerda 1885. På hemmanet N-o 39 Johannishus står det i födelse- och dopdokumentet.
Karta från slutet av 1800-talet då järnvägen kom.
Johannishus
Gerdas mor var 1885 22 år och hon fick då sitt första barn av totalt sju stycken. När Gerda föddes finns det antecknat att det var utom äktenskapet. Alltså namnges ingen fader. Några år senare träffade Gerdas mor en båtsman och de gifte sig och Gerda fick därmed sex halvsyskon.
Gerdas mor var född 1863 och var till yrket piga. Hon hette Carolina Josefina och kunde inte skriva utan när hon skulle signera erkännandet av moderskapet till Gerda var det med vittnen och orden med handen på papperet. Även vid andra tillfällen i livet gjordes noteringen, med hand på papperet som betyder att hon inte kunnat läsa eller skriva. Således står det i dokumentet jag har framför mig:
 
Härmed erkänner jag mig vara moder till Gerda Sofia, född den 9/9 1885 Hjortsberga.
Carolina Josefina Andersdotter med hand på papperet. Namnteckningens egenhändighet intyga undertecknade på en gång närvarande vittnen: Carl Wadman Carl Jönsson
 
Carolina kunde alltså skriva sitt namn men inte mer och det är inte för så ruskigt länge sedan. Hon hade säkert inte gått i någon skola alls eller bara en tid. Dottern Gerda däremot fick gå i skola, vilken måste jag dock forska vidare om, men någonstans i trakten av Ronneby var det. Efter att Carolina gift sig med sin båtsman bodde de i Edestad socken (socken är ett område som har en gemensam kyrka) på hemmanet Anglemåla 1.
Släktforskning är alltså väldigt spännande och gamla tiders dokument kan ge mycket information tack vara att det ändå fanns några som kunde läsa och skriva.
 
Båtsmansflagga
 
Båtsmanstorp
 
  
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Hejsan! Hamnade av en slump på din blogg då jag sökte information om mina gamla släktingar. Det visade sig att vi är släkt, din mammas mormor är syster till min morfars far. Skulle vara kul att utbyta lite information. Mvh Jenny

Svar: Hej!Vilken av Gerdas bröder handlar det om då?
Skrivis

skriven
#2: Anonym

Axel Valfrid

Svar: Hej!Jag har sänt ett mail till dig.
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :