Jag tog bussen.....

Idag fick bilen ta en vilodag när jag skulle ner till Malmö Live, på en planeringsdag med den ledningsgrupp som jag ingår i på min arbetsplats. I den gruppen representerar jag mitt arbetslag och idag skulle vi planera och blicka framåt. Att göra det på en annan plats än där vi annars befinner oss var bra, då arbetet kunde ske mer fokuserat.
Bussen eller snarare bussarna, efter ett byte på Värnhemstorget, tog mig så småningom till det ganska nybyggda Malmö Live som är ett kongresscenter vid kanalen. Den som förbinder oss med havet utanför.
Suellhamnen med fyren längst ut.
Jag steg av vid Centralstationen och promenerade sedan den sista biten. Mulet var det och lite blåsigt men ändå behagligt att vandra vägen fram. Mötet skulle börja 11.30 och som du kan se på klockan på bilden ovanför var jag ute i god tid. Därför stannade jag och njöt lite över hur vackert det ändå kan vara i Malmö så här i början av en ny jobbvecka. Om man befinner sig på rätt plats vill säga och inte ute i någon förort. Kanalen låg stilla och långt där borta såg jag Fyren i den inre hamnen, den som invigdes 1878. Det gröna "glashuset" där framme till vänster är lärarhögskolan som fostrar nya kolleger till mig. De som behövs ute i verksamheten när många lärare går i pension eller när bara barnkullarna hela tiden ökar. Regelbundet frågar jag mina elever om de tänker plugga till lärare men näää.....Undrar varför?
Så nådde jag den fina bron vid Bagers plats. Förutom att bron är riktigt häftig noterade jag mannen som stod vid kajkanten med sitt metspö och en stund senare passerade en kanot förbi i kanalen. Tänk bara det, mitt i en storstad! Lugnet mitt i stressen.
Framför mig ligger Tornhuset, det gamla Hamnkontoret. Längre fram det moderna Malmö Live som var målet för dagen. Men ser ni de låga små byggnaderna mellan jättarna? Det är sjömanskyrkan  här i staden. Små fina byggnader runt en vacker gård som andas stillhet. När jag passerade den sände jag några tankar till min far som var sjöman som ung och hade havet som sin vän i hela sitt liv.
Sedan var det dags att samla ihop mig, stiga in i det moderna kongresscentret. Fram med dator, pärm och penna och ikläda mig yrkesrollen.
Det serverades mat under dagen också, god sådan på en restaurang som heter Eatery . Dit kan jag tänka mig att gå fler gånger. Idag var det dagens rätt och vi började med en sallad och bröd.
För att sedan fortsätta med en het böngryta och polenta. Måltiden avslutades så med kaffe och blåbärskaka.
 
Ja, det var den här jobbdagen, i morgon är det säkert betydligt stressigare.......
 
 

Kommentera inlägget här :