Tre veckor kvar till semestern

Men först några helgdagar att slösa bort på allt som gör livet skönt att leva. Det behöver inte betyda mer än att fånga alla sinnenas intryck, supa in dem och förvara i något bra fack däruppe i hjärnan. Sedan kan jag plocka fram dem när livet kan kännas surt, stressigt eller hopplöst. Mindfulnes kallas det, medveten sinnesnärvaro. Kan låta lätt men kräver träning. Att vara här och inte där - nu. Tänker på mina elever som inte kan släppa sina mobiler, precis som småbarn har svårt att lämna nappen. Tänk vad mycket tonåringarna missar av det som sker här och nu. De har snarare mind full än mindfullness. Tänker även på Tindra, katten, som njuter av sina dagar liggande på rygg i en totalt avslappnad ställning. 
 
 
 
Har idag påbörjat min tredje sommarbok, Norr om paradiset av Thomas Engström. En thriller som lovar gott om den håller samma klass som de två föregångarna av samma författare. Redan på en av de första sidorna läste jag detta: 
 
Tre sekunder gick. Något sög till i den tröga luften, något drog ihop sig inför sin egenförtärande kraft. Så färgades den blåsvarta himlen bakom honom kritvit av ett hungrigt, slukande eldhav. Glas krossades, billarm började tjuta, stycken av plåt och plast och människokött for genom natten och fortsatte att brinna i all stillhet där de landade på den varma marken.
Bravo Thomas, du kan konsten att fånga en läsare.
 
 
Intill mig där jag sitter på norrsidan av vårt hus finns några vinrankor som redan börjat visa små klasar av sina frukter, de som till hösten ska bli till vin. Jag tittar, njuter och lagrar i mitt minne. Vilken lycka att ha en egen liten vingård. Ja, den är verkligen i ett miniformat men några flaskor ger den allt i avkastning och med den filial vars druvor vi har tillgång till är vi självförsörjande på enkelt bordsvin. Tack!
Där vid vinrankorna ska jag sitta nu i helgen och läsa min bok.
 
Nu ska kvällens middag fixas. Det blir pizza med ost, tomat och sparris på. Vanlig jäsdeg, hemkokt tomatsås, stekt/ grillad sparris, stekta halloumitärningar och vanlig riven ost samt goda kryddor. 
 
Så här blev resultatet av fredagspizzan som även räckte till några matlådor.
 
Taggar: sparrispizza;

Kommentera inlägget här :