Kärlek och omsorg kan det aldrig bli för mycket av

En fin påskgåva ( Gardenia ) som jag ska sköta om så den öppnar sina fina vita väldoftande blommor.
Tack för den och för skålen med välsmakande ägg som vi också fick igår!
De eller det som man tycker om behöver få veta det regelbundet precis som när man vattnar en blomma, klappar katten och ger den mat, kramar sina nära och kära eller unnar sig själv någonting extra. Det behöver inte vara stora dyra presenter utan just det där lilla som gör att någon känner sig speciell.
Den här påskhelgen har det funnits många sådana händelser som andas omsorg och kärlek. Familjekalas med skratt, kramar och god mat har jag redan berättat om. Redan när jag själv var barn och växte upp i en stor familj önskade jag att jag själv skulle få ha det så i framtiden. Så blev det också och bland det bästa som finns är just att träffas regelbundet för att fylla på med nya minnen.
Idag jobbade sambon och då passade jag på att ha en trädgårdsdag. Växthuset städades så pass mycket att det senare kunde invigas med en fika i värmen därinne. Rester från mangopajen igår var lika god idag!
Rabatter krattades och trädgårdstunnan fylldes med löv och grenar så sopgubbarna kan tömma den i morgon. Tänk vilken service det finns!
Någonstans där försvann solen och vindarna som hela tiden virvlat omkring mig kändes plötsligt väldigt kalla. Men bilen var ännu inte tvättad och jag såg nog hur den försökte flörta med mig för att få bli av med vinterns vägdamm. Vad hade jag för val, så fram med vattenslang, handskar, hink och svamp. 
 
Nu är det kväll och middagen har ätits, idag med ett glas vin till. Flygande Jakob var förebilden till vad som hamnade på våra tallrikar om än tillagad på mitt sätt. Ursprungsreceptet kom till i mitten på 1970- talet av någon som hette Jakobsson har jag för mig. Det innehöll kokt ris, grillad kyckling, bacon, bananer, jordnötter, grädde och chilisås. Allt varvades i en ugnsform och var en smidig rätt men kanske inte den vackraste att se på.
Min flygande Jakob idag bestod av kokta korngryn, stekta qournbitar, klippt krasse, matlagningsgrädde med tomatpuré och sambal oelek, riven ost och jordnötter. 
 
 
I morgon börjar jobbvardagen igen och därför har veckans meny snickrats ihop. Allt för att underlätta i hemmet.
 
Matsedel vecka 13
 
Måndag   Vegetarisk Flygande Jakob.
Tisdag      Pyttipanna med stekt ägg och rödbetor.
Onsdag    Spaghetti med lins- och grönsakssås.
Fredag     Svampfylld paprika, bulgur, vitlöksbaguette.
Lördag     Broccolifritters, coleslaw och quornkorvslantar.
Söndag    Tacopaj, rosensås, fruktsallad med kladdkakemuffins.
Sköt om er alla ni därute och jag hoppas att sommartiden inte ställer till med allt för mycket besvär den närmaste tiden.
 
 

Kommentera inlägget här :