Kalas i dagarna två

Astrid 2 år,  kusin Tuwa och systern Agnes båda 4 år samt kusin Leo 6 år. De är 4 av mina 6 barnbarn.
Astrid var en av huvudpersonerna på påskaftonens kalas. Den andra var hennes pappa som också fyllt år nyligen.
Igår var det alltså dubbelt kalasfestande med mat som passar ett påskbord och sedan tårtkalasande. Däremellan hann vi med lite lek ute i trädgården där solen värmde skönt. Många paket öppnades och de små hade även fått lite påskägg med presenter i tidigare under dagen. Där fanns något som fyraåringarna uppskattade - pruttkuddar. Det behöver alltså inte bara vara ätbara saker bland de där gåvorna.
Efter festandet for vi hem och lämnade de yngre och små för sig själva. Det var fortfarande skönt väder så vi passade på att förbereda altanen med lite utemöbler. Kanske var det väl optimistiskt för idag kom regnet och det känns nästan som höst igen.
 
Gårdagskvällen ägnades åt köksarbete. Efterättspajer och en turkisk färspaj, börek eller burek, bakades. Idag var det nämligen min tur att bjuda på lunch. Förberedelserna underlättade ju arbetet idag.
Börek är en paj som jag gjorde i en långpanna och det är en perfekt bufférätt. Receptet hittade jag på en sida som heter Vegokoll. Pajdegen består av filodeg och mellan varje blad penslas det med en blandning av olja och yoghurt. Jag använde vanlig turkisk yoghurt. Färsfyllning gjorde jag av quornfärs. Rätten kommer jag att göra många gånger till och variera med olika sorters fyllning.
Idag serverades även en pastasallad, nybakat bröd och lite annat smått till lunchen.
Även idag blev det dessert, dock inte lika fina som gårdagens princesstårtor utan fruktpajer med glass till. Pajerna kan fyllas med olika sorters frukter eller bär. Tidigare har jag bakat med krossad ananas men idag var en fylld med skivad kiwi och en annan med mangotärningar (finns att köpa frysta).
 
 
Fruktpaj
ugnen 175 grader
 
Pajdegen 
150 g smör
0,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
 
Fyllningen
2 dl turkisk yoghurt
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker eller motsvarande vaniljpulver
2 ägg
frukt såsom
5 skivade kiwi eller
1 förpackning fryst tärnad mango eller
450 g krossad avrunnen ananas
 
  1. Smält smöret och tag sedan bort det från värmen. Låt det svalna lite.
  2. Rör i sockret och mjölet blandat med bakpulver. Rör ihop till en deg.
  3. Tryck ut degen i en pajform.
  4. Fyll pajskalet med den frukt eller bär du valt.
  5. Blanda yoghurt, ägg, socker och vanilj i en skål och häll det sedan i pajformen.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca. 30 minuter eller tills smeten stannat och inte är flytande i mitten.
Taggar: börek, kiwipaj, mangopaj;

Kommentera inlägget här :