Midsommar, denna magiska härliga helg

 Igår drack vi midsommarblot, idag dyrkar vi solguden utan att ägna så mycket tankar åt att det är högst hedniska  riter. Midsommar och sommarsolståndet hänger ihop och har mycket gamla anor från vår asatro och hedniska tid. Det är fascinerande att läsa om all magi som styrde över människor långt tillbaka i tiden. 
Igår var det midsommarafton men även ännu en födelsedag för mig. Jag föddes på en midsommarafton och med några års mellanrum infaller den 24 juni på just midsommarafton. Då känns dagen alltid lite extra magisk.
 
Det var en lugn och behaglig dag. Den inleddes med frukost ute i solskenet, som torkade upp efter nattens skyfall med just magiskt åskoväder. Barn och barnbarn kom sedan på brunch. Sådant gillar jag!
 Stommen på en brunch är nog bröd, ost och dryck.
En vietnamesisk sallad passade bra. Melon och gurka som toppades med jordnötter och en dressing bestående av citronsaft blandad med hoisinsås.
Hallonsmoothie med grynmix. Glasen har jag köpt på en semester  i Aten en gång.
Snabbpizzor på tortillasbröd. En korvvariant och en med stekt sparris, rödlök och persikor.
Morotssallad eller morotslax om man så vill. En ny favorit som jag återkommer till i ett senare inlägg.
Dessutom hamnade minipajer med spenat på bordet och slutligen icke att förglömma de obligatoriska chokladbollarna.
 
Som om det inte skulle räcka med att få besök och kramar från de jag håller av fick jag en mängd fina paket också. Tack älskade ni!
 
När det närmade sig kvällningen dukade vi upp till den mest svenska måltiden bestående av potatis, ost,bröd, sill och nubbe. Innan jag hamnade rätt med orden i nubbevisan var jag tvungen att testa flera gånger. Till slut fick jag både Helan och Halvan på rätt plats.
Sedan några år tillbaka finns det en midsommartraditioner jag hoppar över, blommor under kudden.Varför drömma om något som redan finns intill mig?
 
Taggar: Midsommar 2016;

Kommentera inlägget här :