Inspiration från en familjebild

Slå upp ordet FAMILJ på Wikipedia och du kan läsa att det är en grupp individer som förenas genom ett ärftligt eller juridiskt släktskap. Ordet familj kommer från latinets FAMILIA. Det där visste du förstås och därmed lämnar jag det för att övergå till en av familjens uppgifter - att se till att alla i familjen får mat att äta. När jag tänker på familj och mat i samma mening ser jag framför mig ett stort bord med glada människor runt som äter och trivs ihop. Lite som Carl Larssons målningar eller julbordet i filmen Fanny och Alexander, men inte så långt som "Tomten är far till alla barnen" för där blev det mer tjafs än trivsel vid matbordet.
Fast egentligen behöver en familjemåltid  inte vara så storslaget utan en enkel måltid på en filt i gräset är gott nog.
 
 
Den här bilden från 1957 är tagen på landet i de djupa skogarna i Småland. Den visar mig själv ätandes på en bulle vid sidan om min far som har en rutig skjorta på sig. På filten sitter min ett år yngre bror tillsammans med vår ena kusin. Hennes syster kikar fram bakom min mor och där sitter även min faster. Den äldre damen är min farmors mor som då var över 80 år. Slutligen, mannen med kaffekoppen som är bror till kvinnan på stolen. 
En familj som tar en kaffepaus, på den tiden sa man inte fika, i gräset. Pratar om vardagen, drömmar, sorg och glädje. Platsen bär på många beröringspunkter för oss som hamnade på bilden och just de senaste dagarna har den varit i centrum för mig på många sätt.
Vi tar alltså en kaffepaus med smörgås och bullar och jag kan mycket väl tänka mig att det finns ett stekt ägg mellan pappas brödskivor för det var ett vanligt och mättande pålägg. Jag biter i min bulle och om den var bakad av farmor (ej i bild) så smakade den extra gott. Tack farbror Stig för att du fångade detta ögonblick!
 
Hade vi nu förflyttat den där bilden till en annan miljö söderut, kanske till ett medelhavsland är det säkert troligare att vi hade ätit en annan sorts måltid där på gräset. Kanske en pastarätt med hemkokt tomatsås och parmesanost. Lite bröd till och aprikoser efter. 
Fika eller mat spelar ingen roll, platsen kan vara lika rogivande och minnesvärd men de som finns där samtidigt, det är de som gör stunden, gemenskapen och minnena.
 
 
Tomatsås
Du får själv anpassa mängden till hur många som ska äta.
 
Gul eller röd lök i stora bitar
ganska många körsbärstomater och
paprikabitar samt chilifrukt får fräsa en stund i olja i en stekgryta.
Tillsätt vatten så det täcker grönsakerna och
smula i grönsaksbuljong.
Koka upp och sjud under lock i ca. 30 minuter.
Tryck sönder tomaterna mot kanten på grytan efter hand.
Smaka av med salt, peppar och oregano.
 
Från boken "Fantastiska fakta om djur" av Maja Säfström.
 
Taggar: Hemkokt tomatsås, kaffepaus i Tunabo;

Kommentera inlägget här :