Älskade recept

Fick en bunt gamla tidningar av en granne som rensar ut inför en stundande flytt. När det handlar om månadsmagasin som inte är av "nyhetstypen" gör det inget om de har några år på nacken. Nu har tidningarna fått en plats ute i mitt växthus och när jag söker efter lite förströelse är det läge att sitta där och bläddra lite. En av tidningarna innehöll ett reportage som handlade om grekisk mat och det bjöds på goda recept. Gissa om jag sög åt mig, jag som verkligen älskar medelhavsmat. Det fanns ett recept som fick ligga till grund för gårdagens middag som blev en toppenmåltid.
 
 
Det bjöds på pestokryddade ugnsgrönsaker med tsatziki och fetaostbiffar till. En måbramåltid med hemgjort vin till.  Att njuta av tillsammans med någon kär på altanen, en svensk sommarkväll. Det ger många feelgoodpoäng!
 
Pestogratinerade grönsaker
ugnen 225 grader
ca. 20 minuter
 
Smörj en ugnsform med olivolja.
Skär olika sorters grönsaker mindre bitar och lägg i formen.
Jag använde:
potatis
rödlök
sparris
paprika
tomater
vitkål
och
aubergine
 
Salta och peppra och klicka sedan pesto över grönsakerna och avsluta med att 
strö över solrosfrön och pumpafrön.
Allt efter tycke och smak.
In i ugnen och räkna med att det tar ca. 20 minuter.
 
Ekkogourmet är ett företag som tillverkar olika produkter för ickeköttätare. Jag har köpt deras seitan (glutenbaserad produkt) som var riktigt god. "Färsen" var kryddad och hur lätt som hels att använda. Priset 48 kronor för 500 gram. Då blir det inget svinn i stekpannan heller som när kött ska stekas.
 
Fetaostbiffar
6-7 st.
4 dl ekkofärs
150 g fetaost
1 ägg
 
Färsen fick först tina lite och därefter blandades smulad fetaost och ägget i till en smet.
Biffar formades och stektes några minuter per sida.
 
 
Taggar: ekkogourmet, fetaostbiffar, pestogratinerade grönsaker;

Kommentera inlägget här :