Vill dra ut på varje minut

 
Sommar, svensk sommar, sol och varma vindar, svala kvällar och ledig tid. Sådant som man sitter och längtar efter när vintern kommer igen. Allt detta har vi här nu och jag vill verkligen dra ut på den härliga känslan de sista två semesterveckorna som återstår för mig.
i år har jag/vi haft en sommar på hemmaplan och det har känts skönt att varva ner. Dagsutflykter kan vara lika givande som längre resor, plus lite snällare mot plånboken.
En resa  upp till huvudstadens omgivningar blir det som kommer att sätta punkt på årets semester. Min äldsta dotter fyller då år? Hon föddes 1976 så har jag inte avslöjat hennes ålder då hon ju som många kvinnor fyller 25.
En Londonresa i slutet på hösten planeras också. Har tänkt mig en långhelg för att turista och hälsa på "minstingen" som har fått jobb och flyttar dit om en vecka.
Men än så sitter jag här i skuggan och luktar på blommorna medan jag kisar upp mot solen. Livet är skönt!
Den bästa tomatsåsen är hemkokt
 
Skålen intill mig innehåller en del av morgonens tomater och paprikor som skördats i växthuset. Sedan har jag plussat på med lök, aubergine och det ska även bli squash samt kryddor och olivolja. Allt skärs i mindre bitar och hur härligt är det inte att sitta ute med den sysslan?
 
Snart tar jag fram den stora järngrytan från Skeppshult och fräser först allt en stund i olja. Därefter häller jag på så mycket vatten att det precis täcker grönsakerna. Kryddar med grönsaksbuljongtärning, smulat lagerblad och låter såsen småputtra i 30 minuter under lock. Under tiden kryddar jag med örtkryddor från trädgården, smakar av och späder såsen om den ör för tjock.
Ingen köpt tomatsås i världen slår den hemkokta. I frysen förpackad till senare användning är det sommarlycka om något.
Gårdagens middag var ostfyllda quornsnitzlar som tillagats i ugnen. Mycket goda till till potatisen som köpts på Eriksgården utanför Sjöbo. Till det severades egenodlade gurka som lagts i ättiksblandning och en smarrig, lite grov currymajonnäs. Maten passade bra med ett glas kall öl till.
På tal om öl och alkohol gäller det att se upp med sådana  drycker när det är varmt ute. Här är en artikel från tidningen Metro.
 
 
Currymajonnäs
3-4 port.
 
1 tärnat äpple
1 liten tärnad paprika
2 msk klippt gräslök
2 tsk curry 
svartpeppar och salt
0,5 dl majonnäs
1 dl matlagningsyoghurt
 
 
Glutenfri söndagspaj
4-6 port.
Vem kan motstå denna goda paj? Inte jag, sambon eller den besökande sonen och inte heller grannen som "tittade förbi". Serverad med lätt smält vaniljglass var den som gjord för en söndagsfika under parasollet.
 
Smuldegen som ska vara kladdig blandades med följande:
100 g mjukt smör
1 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosflingor
1 dl havregryn
0,5 dl rårörsocker
 
I den smorda pajformen hade jag:
1 skuren rabarberstång
4 nektariner i bitar
4 dl hallon
2 msk rårörsocker
 
På frukten och bären smulade jag degen samt garnerade med lite flagad mandel och gräddade sedan pajen 25 minuter i 200 graders ugn.
Taggar: Hemkokt tomatsås, currymajonnäs, glutenfri sommarpaj;

Kommentera inlägget här :