Rapport från och köksengagemang i Skrivis hus

Igår fick jag ett brev på posten. Ja, ett riktigt handskrivet brev och med det följde en bok. Engagemang heter den och författaren är Per Grankvist. Brevets avsändare var min syster som i brevet berättade hur hon ordnat en föreläsning med författaren till det företag som hon är chefens högra hand på. Läs gärna boken, skrev hon i brevet, och du kan även titta på YouTube där föreläsningar finns bandade. 
Tack kära syster, för boken som verkligen ska läsas!  Men som en teaser tittade jag på YouTube för en stund sedan. En halvtimmes underhållande genomgång om vad som engagerade oss tidigare och numera var en väl använd halvtimme. Länk finns nedan.
Som en parentes kan sägas att jag blev sugen på att se Batman och Robins tidiga äventyr och att jag inte har likat en viss godsak på Facebook.
 
Gårdagens middag var en fullpoängare
Förutom att middagen igår var så himla god så kunde vi sitta utomhus på altanen för att äta den. Och då var klockan över 21. Det har inte kunnat ske många gånger den här sommaren. Recepten jag utgick ifrån var ur tidningen VEGO som jag skrev i gårdagens inlägg. Men som vanligt anpassar jag till vilka råvaror som finns hemma.
Potatis med dillpesto, morotssallad och kikärtsbullar med soltorkade tomater.
Till detta smakade vi nyupptappat vin. Ett glas vardera fick räcka eftersom resten ska lagras några månader.
 
Tillagningsmetod
Potatis med dilllpesto
4 port.
 
800 g potatis tärnas och kokas i saltat vatten
1 dl cashewnötter eller andra nötter mixas
och blandas med
1 dl olivolja
1 dl hackad dill
0,5 dl riven smakrik ost
svartpeppar och ev salt
 
När potatisen är mjuk får den svalna lite och blandas sedan med  dillpeston.
Så gott!
 
Kikärtsbullar med soltorkade tomater
4 port.
 
1 burk kokta kikärtor
0,5 dl ströbröd
1 gul lök
2 klyftor vitlök
5 soltorkade tomater i olja
1 näve färsk hackad basilika
1 msk torkad oregano
0,5 tsk svartpeppar
0,5 tsk salt
3 msk olivolja
 
Häll av vattnet från kikärtorna och mixa dem i en skål.
Blanda med ströbröd, hackad lök och hackade tomater samt resten i receptet.
Forma till platta eller runda bullar och stek på medelvärme i olja.
 
Här ska blandas och sedan stekas fantastiskt goda bullar.
 
Morotssalladen var som vanligt god men den här gången gjorde jag inte som i receptet. Där står att de tunna morotsskivorna ska bakas i ugnen. Jag stekte dem istället i en torr stekpanna och det var hur bra som helst.
Taggar: Per Grankvist, engagemang, kikärtsbullar med soltorkade tomater, potatis med dillpesto;

Kommentera inlägget här :