Morötter är bara så gott

Bilden är hämtad från tidningen Buffé.
 
Jag läser i tidningen Buffé som ICA ger ut till sina kunder. I det senaste numret har de en artikel som handlar om morötter. Läs hela artikeln här.
 
I artikeln läser jag följande: 
"I Sverige odlade man lila morötter från stenåldern och fram till 1700-talet, då den orange-röda moroten som utvecklats i Holland introducerades Den blev snabbt populär eftersom den har en sötare smak och inte färgar av sig."
Förra veckan hade jag lektioner för elever i åttan om grönsaker, många sorters grönsaker. De fick lära sig namnen, användningsområden, historik, näringsinnehåll och liknande. Vad gäller morötter visade jag gula, orange och lila sådana. Vi provsmakade dem och det är en smakskillnad men även skillnad på saftigheten och konsistensen. De lila, lite mer ursprungliga är min favorit medan eleverna valde de orange.
Visste du förresten att precis som vi människor påverkas morötterna negativt av stress. Smaken blir beskare om de skakats våldsamt vid skörd, tvätt och lagring?
 
 
Något som är gott att göra av morötter är biffar. Jag gör mina med en smaksättning av curry och spiskummin. Rötterna blandar jag med purjolök, rorselleri eller någon annan god rot. För ett antal år sedan delade jag med mig av receptet på en receptsida som heter Kokaihop och när de sedan samlade en del av recepten där i en kokbok var mina biffar med. Kul tycker jag förstås! ;)
Här är mitt ursprungsrecept.
 
För ett tag sedan började jag handla via Mat.se och där finns möjligheten att beställa varor utifrån recept. Jag bläddrade runt lite och där dök mitt recept upp igen och det var kanske inte så konstigt när det visade sig att Kokaihop och Mat.se verkar ett visst sammarbete.
Här är länken till hur receptet presenteras på Mat.se.
 
Morotsbiffar, korngryn och svamsås.
(Tyvärr var det lite mörkt när bilden togs.)
 
 
 
Taggar: Mat.se, morotsbiffar Metro;

Kommentera inlägget här :